De meesten willen slechts naar huis

AUXERRE, 8 JULI. De Autoroute du Soleil is weer vrij. Langzaam neemt het verkeer bezit van de belangrijkste noord-zuid-verbinding. De toestand op de Franse wegen is zich aan het normaliseren, maar waar blokkades verdwijnen, verschijnen de files.

De reiziger die gisteren uit Lyon vertrok, werd al spoedig van de Autoroute afgehaald en over de Route National geleid. Op de RN 6 stond een onafzienbare file. “Ze staan tot aan Chalon,” aldus een winkelier. “Dat is nog zeventig kilometer.”

Vlak naast de RN 6 ligt de Autoroute du Soleil er leeg en verlaten bij. De opritten zijn door de wegbeheerder met een asfalteermachine afgegrendeld, maar een motorfiets kun je er net langs. Dan volgt een rit van zestig kilometer over een volstrekt verlaten autoroute. Het enige gevaar komt van de kraaien die bezit hebben genomen van het asfalt en pas op het allerlaatste moment opvliegen. Hier en daar maakt een ploegje wegwerkers van de gelegenheid gebruik om het wegdek in alle rust een opknapbeurt te geven.

Na drie kwartier eenzaam weggebruik doemt vlak voor Beaune de oorzaak van deze leegte op: tweehonderd vrachtwagens die al acht dagen niet van hun plaats zijn gekomen. De chauffeurs maken een moedeloze indruk. Over de toestand in de rest van het land weten ze weinig. Op een paar plaatsen is de vangrail verwijderd en diepe sporen lopen door het nabijgelegen weiland. Verscheidene vrachtwagens zijn de blokkade ontvlucht.

Drie Nederlandse chauffeurs kijken opgelucht als ze horen dat "Lyon weer rijdt'. “Dan zal het hier ook wel gauw voorbij zijn,” hopen ze.

Ze krijgen gelijk. Vanochtend vroeg maakten de ordetroepen van de CRS zonder veel problemen een eind aan de blokkade.

In Auxerre vertelt een Belgische vrachtrijder uit Merelbeke dat hij niet gezien heeft dat er bij de déblocage van Chalon op de RN6 geweld is gebruikt door de ordetroepen. “Ze tokken met de matrak op uw cabine en dan moet ge wegrijden”. Dat heeft hij gedaan en nu staat hij te tanken voor de terugweg. Helemaal gerust dat er geen klappen zouden vallen was ie niet, gezien de houding van een aantal van zijn Franse collega's.

“Ik zat eerst een week vast bij Solaise, nabij Lyon. Maar het was wel een beetje agressiever hier.” Hij beschrijft hoe gisternacht de mensen op de wagens stonden om te kijken of de CRS er al aan kwam. “De organisator van de barrage zei dat we de wagens dicht aaneen moesten zetten. Dan zou de AMX-tank van de CRS de camions niet weg kunnen slepen. Ook zei hij dat we niet in de cabine moesten slapen, want als de CRS kwam kloppen zat er niemand in de cabine die de wagen kon wegrijden. En hij stelde voor om langzaam rijdend naar elders te gaan om weer een nieuwe barrage te vormen.” Maar de overgrote meerderheid van de chauffeurs gaf aan deze suggesties geen gehoor.

De meesten willen maar één ding: naar huis. Ze zijn moe en platzak. En in hun hoofden brandt de bange vraag waar het allemaal goed voor is geweest.