Boskalis in paniek na koersval Hongkong

Beleggers in Hongkong houden hun hart vast: de baggerorder van de eeuw staat op losse schroeven. Komt het nieuwe vliegveld in Hongkong er nu wel of niet? Gisteren kwamen de aandelenkoersen op de beurs van Hongkong stevig onder druk te staan toen geruchten over het afketsen van de plannen steeds sterker werden. De Hang Sang-index van de beurs, waar de koersen de afgelopen weken sneller stegen dan waar ook ter wereld, zakte bijna twee porcent. Dat was de grootste koersval die de beurs dit jaar te verwerken kreeg.

Ook in Nederland werden in sommige directiekamers de handjes wat klam nadat de berichten over het vliegveld doorkwamen. Want als het nieuwe vliegveld er niet komt, betekent dat een enorme klap voor de Nederlandse bouwwereld. Boskalis geldt op dit moment als het concern dat de meeste kans op de superorder in Hong Kong maakt. Bij de hernieuwde inschrijving vorige week in Hongkong is de Nederlandse baggeraar als laagste aanbieder uit de bus gekomen. Begin augustus zal definitief worden vastgesteld wie de opdracht krijgt, maar Boskalis leek hiermee een beslissende voorsprong te hebben genomen op de consortia rond Ballast Nedam en HAM.

De koers van Boskalis kwam door alle paniek de afgelopen twee dagen onder druk te staan. De certificaten zakten vanmorgen kort na opening van 21 gulden naar 20 gulden nadat gisteren nog op 22,10 gulden gesloten was. Maar in de loop van de dag herstelde de koers zich iets. Vanuit Hongkong kwamen berichten dat het afblazen van de plannen voor het nieuwe vliegveld voor teveel partijen nadelig zou zijn. Om die reden alleen al zou alles in het werk worden gesteld de plannen uit te voeren. Hoewel nergens echte zekerheid te horen viel, trokken de koersen in Hongkong vandaag weer wat aan. De Hang Sang won ruim een procent. “Iedereen hier realiseert zich dat het vliegveld er toch wel zal komen. Want als dit niet doorgaat is de ramp niet te overzien”, zei een handelaar in Hongkong vanmorgen.

Boskalis zag het koersverlies van een gulden in de loop van de dag teruglopen tot twee dubbeltjes. De certificaten van de baggeraar noteerden aan het begin van de middag 21,10 gulden. De baggerbestuurders droogden de handen en droomden verder over de superorder.