IJsproducent Frico in Thailand naar Unilever

ROTTERDAM, 7 JULI. Unilever neemt de consumptieijsactiviteiten van Friesland Frico Domo in Thailand over. Dat hebben beide bedrijven vandaag bekendgemaakt. De vestiging van Unilever in Thailand neemt het in Bangkok gevestigde zuivelbedrijf Foremost Friesland over.

De overname maakt onderdeel uit van de strategie van het Unilever-concern om de activiteiten in de snelgroeiende economieën in Zuidoost Azië uit te breiden.

Het Nederlands-Britse voedingsmiddelenconcern streeft naar een zo groot mogelijke spreiding van de verkopen. Op dit moment realiseert Unilever zestig procent van de wereldwijde omzet in Europa, twintig procent in de Verenigde Staten en het resterende deel in Afrika, Zuid-Amerika en Azië. In die laatstgenoemde gebieden is Unilever vooral aanwezig met wasmiddelen en toiletartikelen. De komende jaren wil Unilever in Zuid-Amerika en Azië haar marktpositie ook op voedingsgebied aanmerkelijk versterken. De overname van de Thaise consumptieijsactiviteiten van Foremost Friesland passen hier goed in.

Unilever is sinds 1989 met een eigen vestiging actief in de Thaise consumptieijsmarkt. In het dichtbevolkte Bangkok en omgeving is Unilever naar eigen zeggen in drie jaar tijd marktleider geworden op het gebied van impulsijs - de ijsjes die meestal per stuk in stalletjes en bij benzinepompen worden verkocht.

Niet bekend

De ijsmarkt in Thailand is de laatste jaren sterk gegroeid: per jaar wordt er vijftig tot zestig miljoen liter ijs verkocht. De economische bloei heeft er toe geleid dat de bevolking zelf meer geld kan besteden aan luxe-goederen, terwijl ook de toestroom van toeristen voor een toenemende vraag naar ijs zorgt.

Unilever heeft de produktie en verkoop van ijs wereldwijd tot één van de belangrijkste groeisegmenten van het concern bestempeld. Deze strategische keuze past binnen hun beleid om de winstgevendheid in de voedingssector te vergroten door zich meer te richten op artikelen met een hoge toegevoegde waarde. Vooral in de Verenigde Staten en Europa is er veel vraag van consumenten naar luxe-ijs, zoals wel blijkt uit het - zelfs voor Unilever onverwachte - verkoopsucces van de Magnum-chocoladeijsjes.