Vervoerders verdeeld over schade door blokkades Frankrijk

ROTTERDAM, 6 JULI. Volgens de belangenorganisaties van de Nederlands beroepsgoederenvervoer loopt de schade als gevolg van de blokkades in Frankrijk inmiddels in de miljoenen. De kans dat de bedrijven de geleden schade kunnen verhalen, wordt gering geacht. Vakantiegangers kiezen waar mogelijk voor trein in vliegtuig.

De schattingen omtrent het aantal trucks dat vast staat in Frankrijk lopen uiteen. De woordvoerder van de EVO, de ondernemersorganisatie voor logistiek en transport, zegt dat circa duizend vrachtwagens vastzitten. Het Koninklijk Nederlands Vervoer, waarbij vooral de grotere transportconcerns zijn aangesloten, raamt het aantal gestrande vrachtauto's op enkele duizenden.

Behalve de vrachtwagens die in Frankrijk als gevolg van de blokkades vast staan, moeten ook enkele honderden trucks vaststaan in Spanje. Deze wagens wachten met terugkeren naar Nederland totdat de wegblokkades opgeheven zijn. Voor wagens in Nederland geldt hetzelfde.

Ook over de directe financiële schade lopen de meningen uiteen. De EVO rekent per dag stilstand 1000 gulden directe schade en komt zo een een totaal bedrag van acht miljoen gulden. Volgens KNV kost elke dag dat een wagen stilstaat 1.500 gulden en loopt de schade al in de tientallen miljoenen gulden.

Over de kansen op schadevergoeding zijn de belangenorganisaties somber. “Vorig jaar heeft het ministerie van verkeer en waterstaat geprobeerd schade de geleden werd als gevolg van blokkades in Spanje te verhalen op de Spaanse overheid. Dat is toen niet gelukt”, zegt R. Enthoven, secretaris van het KNV. Op basis van de bestaande regelingen kunnen de transportbedrijven geen schade verhalen. Alleen in geval van molest hebben transporteurs recht op schadevergoeding.

Enthoven noemt de Franse acties een incident. “Het wegvervoer heeft stuctureel last van blokkades in de Zuid-Europa. Week in, week uit zijn wel ergens de grenzen geblokkeerd.” Vanaf vandaag voeren de Portugese grensexpediteurs weer actie. Ze willen zekerheid over hun positie als volgend jaar de binnengrenzen worden opgeheven.

KNV en EVO dringen aan op humanitaire hulp voor de vrachtwagenchauffeurs in Frankrijk. KNV heeft vanmorgen een verzoek daartoe bij het Nederlandse en Franse Rode Kruis ingediend. Volgens NOB Wegtansport, waarbij de meeste kleinere vrachtondernemers zijn aangesloten, zal hulpverlening aan de chauffeurs moeilijk zijn omdat ze verspreid over het hele land staan.

De export van verse produkten ondervindt ook hinder van de Franse acties. Evert Blom, hoofd afdeling marktonderzoek bij het Centraal Bureau Tuinbouwveilingen, zegt dat vooral de export van vleestomaten naar Frankrijk te lijden heeft. Hierdoor is de prijs met veertig cent gedaald tot zeventig cent per kilo. Ook de prijzen van snijbloemen zijn vorige week gezakt. Verse produkten die normaal gesproken aan Frankrijk geleverd zouden worden, gaan nu over het algemeen naar Duitsland.

Het ANWB-steunpunt in Lyon wordt nog steeds overstroomd met telefoontjes: per uur bellen tussen de twee- en driehonderd mensen die "ergens' in Frankrijk zijn gestrand. Vakantiegangers die via Le Havre naar Engeland wilden uitwijken om daar hun tent op te slaan, kwamen niet ver: de weg van en naar deze havenplaats is inmiddels ook versperd, aldus F. Kamphues vanuit Lyon. De Côte d'Azur loopt volgens hem “gestaag vol” met toeristen die via Duitsland, Italië en Zwitserland zijn gereisd.

Volgens een woordvoerder van de NS is er nog steeds sprake van een run op lig- en zitplaatsen in de treinen richting Frankrijk. De autoslaaptrein is voor vannacht en morgennacht volgeboekt.

Chartermaatschappij Transavia zal een speciale vlucht met een Boeing 757 uitvoeren voor buspassagiers die nu niet naar Spanje kunnen. Ook haalt Transavia "busreizigers' op in Spanje. De band van popartiest Bruce Springsteen die op dit moment met vrachtwagens door Europa tourt, heeft ook voor het vliegtuig gekozen. Gisteren vloog Transavia de band en technici van Barcelona naar Londen.

Denemarken en Duitsland zijn volgens een woordvoerster van de ANWB niet erg in trek als alternatieve vakantiebestemmingen. “Mensen gaan er blijkbaar nog steeds vanuit dat ze op korte termijn naar en door Frankrijk kunnen reizen”, zo zei zij. De ANWB raadt vakantiegangers nog steeds aan Frankrijk te mijden.