Omstreden jeansreclame toegestaan

AMSTERDAM, 4 JULI. Het college van beroep voor het reclamewezen heeft de uitspraak van de Reclame code-commissie dat posters van twee jeansmerken in strijd met de goede zeden zijn, vernietigd.

Op een van de jeans-posters was een knielende man te zien die zijn gezicht tegen de buik van een vrouw in korte jurk gedrukt houdt, op de andere poster een man in onderbroek en afgezakte jeans die een wijdbeens staande vrouw omhelst.

Het college vindt dat van deze beelden geen cohabitatie-suggestie uitgaat en dat ze niet nodeloos kwetsend of bedreigend voor de geestelijke gezondheid van minderjarigen zijn. Daarom bestaat er volgens het beroepscollege geen strijd met de reclamecode of met het Wetboek van Strafrecht. Het college gelooft ook niet dat de meerderheid van de bevolking er aanstoot aan neemt.

De Reclame Code Commissie beoordeelde beide reclame-uitingen wel als zijnde in strijd met de goede smaak en goede zeden. Klachten tegen de posters waren ingediend door de beweging Christenen voor de Waarheid die tegen de in hun ogen almaar groeiende stroom van aanstootgevende reclame-uitingen in Nederland strijdt.