Wachten op de bus met extra proviand mee

AMSTERDAM, 3 JULI. Op het Amstelstation - het grootste vertrekpunt van internationale bussen uit de hoofdstad - wachtten vanmorgen een vijftigtal toeristen rustig op hun vervoer.

Vier vakantiegangers met als eindbestemming Portugal maken zich nog geen zorgen. “Het busbedrijf Bimbo verzekerde ons dat er alternatieve routes zijn”, zegt een jongen die is gekleed in een glimmend trainingspak.

Hij heeft geen extra proviand meegenomen. “We komen er wel, ze rijden”, zegt hij. “Zij rijden, maar wij zitten morgen vast”, reageert een van zijn reisgenoten. De bus waarop ze wachten is nu al drie kwartier te laat, maar niet door een blokkade: “Het ventiel van de band is gesprongen, hoorden we zojuist”, zegt de jongen in het trainingspak.

Sluipweggetjes beperken de vertragingen van vakantiegangers die met bussen naar Frankrijk, het Iberisch schiereiland of Marokko gaan. De lijndienst Amsterdam-Parijs van het busbedrijf Eurolines, met aansluiting op bussen naar Marokko en Portugal, kwam vanochtend om elf uur aan: viereneenhalf uur te laat. De bus vanuit Parijs arriveerde vanochtend met twee uur vertraging op het Amstelstation.

“De chauffeur heeft over kleine weggetjes tussen de korenvelden gereden”, aldus Guy Bondar, medewerker van Eurolines op het Amstelstation. “Goede chauffeurs kennen goede routes.” De uitgeputte buschauffeur zelf is niet te spreken. Hij ligt te slapen in zijn bus, met dikke zwarte gordijnen voor de ramen.

De afgelopen dagen zijn slechts enkele annuleringen binnengekomen bij het boekingskantoor van het busbedrijf Eurolines aan het Damrak. De vraag naar busreisen is ook niet afgenomen. “Het was hier gisteren stampvol”, aldus een baliemedewerker vanmorgen.

De grootste problemen voor het busvervoer doen zich voor rondom Lyon en op de route Lille-Parijs, aldus Bondard van Eurolines. “Onze chauffeurs rijden daarom via de nationale routes en mijden de blokkades.” De vertragingen voor busreizen vanaf Parijs naar Portugal bedraagt twee uur, naar Spanje en Marokko vier uur, aldus Bonard. Normaal lopen de vertragingen in de zomer door files op tot een à twee uur. “De problemen in Frankrijk zijn niets vergeleken met Joegoslavië, daar rijden onze bussen nog steeds dwars doorheen.”