Een goede kaartlezer kan een eind komen

Hoewel alle doorgaande routes in Frankrijk zijn geblokkeerd, kan een goed kaartlezer wel een heel eind komen.

Het probleem daarbij is alleen dat blokkades voortdurend van plaats veranderen. Vanmorgen om 11 uur was het via omwegen mogelijk tot Bordeaux en Lyon te komen, aldus Frans Kamphues van het ANWB-steunpunt in Lyon, “maar dat kan over anderhalf uur weer anders zijn”. Hij onderstreept dat het nauwelijks mogelijk is om aan betrouwbare informatie te komen, omdat de autoriteiten elkaar voortdurend tegenspreken. De ANWB handhaaft zijn advies aan automobilisten om Frankrijk te mijden als vakantieland zo lang de blokkades voortduren.

Ook wie dank zij een goede kaart, enig vernuft en veel geduld een eind komt, kan alsnog in de problemen raken, omdat in grote delen van Frankrijk benzineschaarste heerst. Door de blokkades worden tankstations niet meer bevoorraad. In de hele omgeving van Lyon is vrijwel geen druppel benzine meer te krijgen, heeft Kamphues aan den lijve ondervonden. Ook rondom Toulouse, Marseille en Parijs heerst een nijpend tekort aan benzine. Die zal alleen maar erger worden in de loop van de dag. Kamphues: “Door Frankrijk rijden moet je nu alleen proberen als je het Franse landschap erg mooi vindt”.

Wie naar de Côte d'Azur wil, kan proberen via Duitsland, Zwitserland en Italië te rijden. De grensovergang tussen Italië en Frankrijk bij Ventimiglia is gisteren enige uren geblokkeerd geweest, maar is sindsdien open. Er zullen wel meer mensen op dit idee komen, en dit weekeinde gaan ook de Duitsers massaal op vakantie, dus het zal op de Duitse en Zwitserse wegen extreem druk zijn, voorspelt de ANWB.

Een aantrekkelijk alternatief zou zijn om de autoslaaptrein naar het zuiden te nemen, ware het niet dat die van vandaag en morgen inmiddels geheel volgeboekt is. Voor zondag en maandag proberen de NS extra capaciteit te scheppen en het zag er vanmorgen naar uit dat dit zou lukken, aldus een woordvoerder. Ook het aantal reserveringen voor gewone treinen naar en door Frankrijk is beduidend toegenomen, laten de NS weten, maar er is nog wel ruimte, zowel in dag- als in nachttreinen. Gisteren hadden vernielingen plaats aan de spoorbanen tussen Marseille en Parijs en tussen Perpignan en Parijs, maar die zijn na enkele uren hersteld. Voor zover bij de NS bekend is doorgaand treinverkeer door heel Frankrijk mogelijk.