Bestuur van loterij woest over aantijging

ROTTERDAM, 3 JULI. Het bestuur van de Nationale Postcode Loterij overweegt een rechtszaak aan te spannen tegen De Telegraaf. Deze krant meldde vanmorgen dat de vier oprichters van de Stichting Nationale Postcode Loterij ieder een half miljoen gulden hebben ontvangen uit de opbrengsten van deze loterij.

Volgens de vier bestuursleden van de Postcode Loterij zijn de berichten in de Telegraaf “pertinent onwaar”. Omdat de vier oprichters die tevens bestuurslid van de stichting zijn, een vast percentage (3,7 procent) van de bruto opbrengst van de Postcode Loterij ontvangen, zouden ze dit jaar meer dan een miljoen per persoon ontvangen, aldus De Telegraaf. De Postcode Loterij verwacht dit jaar een bruto opbrengst van ruim 140 miljoen gulden. Op dit moment laten 1,4 miljoen mensen maandelijks automatisch een tientje van hun rekening afschrijven naar de Postcode Loterij.

Volgens de secretaris van het bestuur, B. Poelmann, voert het ochtendblad een hetze tegen de bestuursleden van de Postcode Loterij. “Dit lijkt op criminalisering van mensen die zich inzetten voor goede doelen.” Poelmann is behalve bestuurslid van de Postcode Loterij samen met penningmeester De Jong directeur en eigenaar van het marketingbureau Novamedia, dat in 1983 werd opgericht.

“Eind 1989 begon Novamedia samen met de oprichter van Novib, Simon Jelsma, en Frank Leeman de Nationale Postcode Loterij om fondsen te werven voor Novib, VluchtelingenWerk, Natuurmonumenten en persbureau International Press Service (IPS). Toen hebben we aan G. Izeboud, bestuurslid van onze accountant Coopers & Lybrand, gevraagd wat de beste constructie was om Novamedia te betalen voor de werkzaamheden voor Postcode Loterij.” Novamedia zorgt voor het management en de marketing van de Postcode Loterij.

“Met Novib, Natuurmonumenten en Vluchtelingen is afgesproken dat Novamedia voor zijn werkzaamheden 3,7 procent van de opbrengsten krijgt. Het geld gaat absoluut niet naar een reeks van particuliere bv's zoals wordt gesuggereerd. Vorig jaar heeft Novamedia voor het eerst quitte gespeeld.” Deze afspraak geldt voor drie jaar - dit jaar is het laatste jaar - en dit jaar zal het bestuur, waarin ook afgevaardigden van de drie vaste participanten zitten, de overeenkomst opnieuw bekijken. Uitgaande van de geschatte opbrengst van de loterij zal Novamedia dit jaar 5,2 miljoen gulden ontvangen. Novamedia betaalt Jelsma en Leeman voor advieswerk.

Poelmann zegt dat niet iedereen zich nu van de Postcode Loterij heeft afgewend. “We ontvangen bloemen en kaarten met steunbetuigingen en kreten zoals "Laat ze maar schrijven, de loterij zal blijven' erop.”

Vorige week stelde GPV-fractievoorzitter Schutte Kamervragen aan staatsecretaris Kosto (justitie) over de 1,5 miljoen gulden die de Postcode Loterij in De Krant op Zondag heeft gestoken. Hij vroeg zich af of de krant wel als goed doel gezien kan worden. Poelmann zegt hierover dat het bestuur van de Postcode Loterij gisteren bij het ministerie van justitie is geweest om deze zaak toe te lichten. Volgens Poelmann is er absoluut geen sprake van een onderzoek door Justitie.

In ruil voor de financiële steun zou de zondagskrant wekelijks artikelen over het milieu en de Derde Wereld plaatsen. Hiervan is niets terecht gekomen omdat De Krant op Zondag geen toestemming kreeg om een speciale tv-gids uit te geven. De artikelen, die deels door persbureau IPS geleverd zouden worden, moesten in die gids worden geplaatst.

Novamedia is - evenals persbureau IPS - enige panden naast de Postcode Loterij in de Amsterdamse Van Eeghenstaat gevestigd. Het marketingbureau werkt behalve voor de Postcode Loterij ook voor de vaste begunstigden: Novib, Natuurmonumenten en VluchtelingenWerk.