Nog meer banen weg bij GM-dochter Hughes Aircraft

Hughes Aircraft Company kondigde gisteren aan 9.000 werknemers te ontslaan.

Dat moet een besparing opleveren van 700 miljoen dollar per jaar. “Het is het resultaat voor een industrietak die in verval is geraakt door het uiteenvallen van de Sovjet-Unie”, was de conclusie van topman C. Michael Armstrong gisteren bij de bekendmaking. De ontslagen vallen voor een groot deel bij het management en bij het personeel op het hoofdkantoor in Los Angeles. Op 92 plaatsen in Californië en andere staten zullen fabrieken sluiten of gebouwen worden afgedankt. Tegen het einde van dit jaar zullen er nog 50.000 mensen bij Hughes werken. Dat is ruim 30.000 minder dan zes jaar geleden. Het bedrijf is zich sinds het eind van de jaren tachtig aan het richten op andere produkten, maar is nog steeds voor 65 procent afhankelijk van regeringsorders. Hughes, dat over 1991 een winst boekte van 505 miljoen dollar (885 miljoen gulden), heeft 750 miljoen dollar (1,3 miljard gulden) over het tweede kwartaal afgeboekt om de veranderingen te financieren. Hughes Aircraft is een onderdeel van General Motors. Armstrong (53) is sinds april de nieuwe topman bij Hughes. Daarvoor had hij een succesvolle carrière bij IBM en hij gold altijd als een belangrijke kandidaat voor de opvolging van John Akers in 1995.

“Wij denken dat we op de markten die we gaan betreden met een veel sterker concurrerend Hughes kunnen gaan opereren”, aldus Armstrong. De nieuwe markten voor Hughes liggen op het gebied van de elektronica. Zo ontwikkelt het bedrijf een geavanceerder soort autotelefoons, nieuwe vluchtsimulatoren, televisies met satellietschotels die de signalen rechtstreeks kunnen opvangen en werkt Hughes aan een type accu dat te zijner tijd in de Impact, de elektrische auto van General Motors, moeten worden geïnstalleerd.