Rit naar het zuiden nu onmogelijk; Blokkades leggen Frans verkeer lam

PARIJS, 1 JULI. Ruim honderd blokkades van vrachtauto's hebben vandaag in Frankrijk voor de derde achtereenvolgende dag een enorme verkeerschaos veroorzaakt. Volgens de ANWB is het vrijwel onmogelijk om nu door Frankrijk naar het zuiden te rijden.

Vooral in het noorden van het land was rijden op de autowegen vrijwel niet mogelijk. Er dreigt daar ook een tekort aan fruit en groente, die vanuit Parijs worden aangevoerd. Alleen al op de autoweg Lille-Parijs waren twintig versperringen gevormd door vrachtwagenchauffeurs, die met deze acties protesteren tegen de invoering van het zogenoemde puntenrijbewijs.

De verkeerschaos was vanochtend - terwijl vier miljoen Fransen zich opmaken om met vakantie te gaan - even groot als gisteren, toen ook nog protesterende boeren met tractoren in het hele land het verkeer lamlegden. Alleen bij Amiens, in het noorden van het land, voerden boeren rondom het middaguur nog actie. Met duizend tractoren omsingelden zij de stad uit protest tegen de hervorming van het Europese landbouwbeleid.

Op vele autowegen ontstonden vandaag gigantische files. De stad Lyon, altijd al een berucht verkeersknooppunt, was vanochtend evenals gisteren over de weg vrijwel onbereikbaar. Toulouse werd door 500 trucks van de buitenwereld afgesloten.

De ANWB raadt Nederlandse vakantiegangers aan via Duitsland, Zwitserland en Italië te rijden en vervolgens te pogen bij Ventimiglia de grens over te komen. Het is volgens de bond vrijwel onmogelijk om nu door Frankrijk naar het zuiden te rijden. Een woordvoerder van de ANWB zei nog geen zicht te hebben op het aantal Nederlanders dat vastzit in de vele opstoppingen.

Bij de Nederlandse vervoerdersorganisatie NOB Wegtransport hebben zich vandaag een kleine honderd vervoerders gemeld met wagens die vastzitten. Niet iedereen meldt zich echter bij deze organisatie. Een vrachtwagen die vastzit kost per dag zo'n 1.500 gulden. Per dag rijden doorgaans 3.000 Nederlandse vrachtwagens door Frankrijk. Vandaag zullen er wel minder zijn vertrokken, omdat verscheidene vervoerders hun ritten hebben uitgesteld.

Bij de "wilde' acties zijn enkele duizenden vrachtauto's betrokken. De beroepsorganisaties houden zich afzijdig. De chauffeurs willen met hun acties bereiken dat het vandaag van kracht geworden puntenrijbewijs wordt ingetrokken.

Volgens dit systeem worden de namen van alle 33 miljoen Fransen die een rijbewijs hebben opgenomen in een punten-computer. Elke chauffeur beschikt over zes punten. Als een overtreding wordt geconstateerd raakt hij, al naar gelang de ernst daarvan, een, twee of drie punten kwijt. De bestuurder die binnen twee jaar alle zes punten kwijtraakt mag een half jaar niet rijden en moet vervolgens opnieuw examen doen. Tussentijds kan men twee punten "terugverdienen' door vrijwillige bijscholing, maar een dergelijke tweedaagse cursus kost wel 500 gulden.

Pag 5: Chauffeurs bang voor willekeur

De beroepschauffeurs vinden dat dit puntensysteem, dat bijvoorbeeld ook in Duitsland geldt, te ver gaat, te duur is en willekeur mogelijk maakt. De chauffeurs die vaak onder grote tijdsdruk staan, menen dat “twee slecht gehumeurde politieagenten je het brood uit de mond kunnen stoten”, zoals één hunner zei.

Staatssecretaris van transport Georges Sarre heeft deze eis afgewezen. De minister van verkeer Bianco heeft de blokkades onaanvaardbaar genoemd, maar de regering lijkt een confrontatie uit de weg te willen gaan. De politie probeert de verkeerschaos zo goed als zo kwaad in de hand te houden.

De regering hoopt dat invoering van het puntenrijbewijs een veiliger verkeer zal bevorderen. Frankrijk is op het gebied van verkeer een van de gevaarlijkste landen in Europa. Vorig jaar kwamen in Frankrijk (56 miljoen inwoners) 9.617 mensen in het verkeer om, in Duitsland, met 80 miljoen inwoners, bedroeg dat aantal 11.000. Tweehonderdduizend mensen werden vorig jaar in het Franse verkeer gewond.