British Airways wil alliantie met Amerikanen

ROTTERDAM, 29 JUNI. British Airways (BA) praat met TWA en USAir over het eventueel nemen van een belang in een nieuw te vormen maatschappij die bestaat uit deze twee Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen.

Dit meldt The Wallstreet Journal vanmorgen.

BA wil niet reageren op de berichten over de mogelijke samenwerking. “We geven nooit commentaar op speculaties”, zei de BA-woordvoerder. Wel zei hij dat BA een onderzoek doet naar TWA en USAir.

BA heeft, in tegenstelling tot de KLM die een aandeel heeft in Northwest Airlines, nog geen belang in een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij. BA-topman Lord King is al geruime tijd op zoek naar een partner die de positie van BA op de Amerikaanse markt kan versterken. Een eerdere poging om tot een overeenkomst met United te komen, liep op niets uit.

KLM heeft 20 procent van de aandelen van Northwest, de vierde maatschappij in de VS, in handen. Bij de fusie-onderhandelingen tussen KLM en BA die begin dit jaar afketste, speelde dit aandelenpakket een belangrijke rol. Volgens The Wall Street Journal wil BA een belang van 49 procent - de maximaal toegestane deelneming van een buitenlandse maatschappij in een Amerikaans bedrijf - in de nieuwe luchtvaartcombinatie nemen. BA, dat vorig jaar met een winst 285 miljoen pond afsloot, beschikt over een flinke oorlogskas om overnemingen te financieren.

In een eerste reactie zei de KLM dat het BA uiteraard vrij staat om met wie dan ook te praten. De kans dat de KLM ooit nog zal samengaan met BA wordt door luchtvaartexperts klein geacht als BA op deze manier een voet aan de grond krijgt in Noord-Amerika omdat TWA en Northwest elkaars concurrenten zijn. Daar komt bij dat voor BA dan de noodzaak tot samengaan met de KLM vervalt omdat de Britten in dat geval de gewenste versterking op de Transatlantische markt realiseren.

TWA, dat in surséance van betaling verkeert, en USAir onderhandelen al enige tijd met elkaar over een fusie. Voor TWA kan de fusie de oplossing betekenen voor de hoge schuldenlast van 1,6 miljard dollar waaronder de maatschappij gebukt gaat.

TWA is gewikkeld in een felle concurrentiestrijd met de Amerikaanse giganten United, Delta en American. Deze strijd heeft geleid tot een tarievenslag op zowel de Transatlantische als de nationale markt. Het noodlijdende TWA bleef vorig jaar op de been door de verkoop van activa.

USAir heeft TWA nodig om een groter marktaandeel op de intercontinentale markt te verwerven. De maatschappij is vooral sterk op de Amerikaanse nationale markt. USAir wil geen volledige fusie met TWA omdat het dan de verplichtingen, die voortkomen uit de TWA-arbeidsovereenkomsten, moet overnemen. In plaats daarvan wil USAir de activa van TWA overnemen en een bepaald gedeelte van het personeel inhuren. De naam TWA zal alleen nog gebruikt worden voor de buitenlandse vluchten.