Winst CD-I zal nog enige jaren op zich laten wachten

PARIJS, 27 JUNI. Philips lanceerde gisteren in Europa een van de potentiële remedies voor de mondiale malaise op de markt voor consumenten-electronica: de Interactieve compact disc, CD-I. Samen met de digitale cassette, introductie dit najaar, en mogelijk breedbeeldtelevisie moet CD-I de verzadigde electronica-consument tot nieuwe uitgaven verleiden.

Vorige week stelde het concern de toch al magere winstverwachtingen voor het lopende boekjaar naar beneden bij, omdat kopers wereldwijd met een grote boog om de electronicawinkels heen lopen. De nieuwe elixer zal echter pas op zijn vroegst over een jaar of vier effectief worden tegen de verliezen van de consumentendivisie. “Ik weet niet precies wat de oorzaken zijn van de huidige crisis in de markt”, stelt G. Bastiaans, verantwoordelijk voor de introductie van het nieuwe medium, dat is gebaseerd op een compact disc die niet alleen muziek kan weergeven maar ook beeld, tekst en grafisch materiaal kan bevatten. “Maar ik weet wel dat nieuwe produkten altijd kans bieden op nieuwe revenuen.”

Bastiaans wijst erop dat het bij de CD-I niet slechts gaat om de introductie van één nieuw produkt, maar om een systeem dat een hele familie produkten mogelijk maakt. De speler, die vanaf september voor 2.000 gulden in Nederland verkrijgbaar is, moet uitgroeien tot een cockpit in de huiskamer die, gekoppeld aan de televisie, de meest uiteenlopende vormen van amusement en spelenderwijs leren mogelijk maakt. Omdat de gebruiker door middel van een afstandsbediening de afloop van het programma zelf kan bepalen, is de CD-I geschikt voor spelletjes, cursussen en rondleidingen door steden en musea.

Hoe de consument zal reageren blijkt dit najaar, maar de boekhouders van het concern zullen langer met de champagne moeten wachten. Philips gaat uit van een marktacceptatie die zal verlopen zoals destijds de audio-cd werd omarmd. Toen duurde het vier jaar, tot 1987, voordat van een echte "boom' sprake was. In Nederland schoot de verkoop dat jaar van 45.000 stuks in 1986 naar ruim 200.000 omhoog. Daar komt nog bij, waarschuwen Philips-managers, dat de verkopen in de eerste jaren trager zullen verlopen dan de afzet van de traditionele cd in de jaren '80.

Op de spelers, geproduceerd in het Belgische Hasselt, zal echter ook over vier jaar niet het grote geld verdiend kunnen worden. Al dit najaar krijgen de machines concurrentie van Japanse grootmachten als Sony en Matsushita.

Bastiaans heeft zijn hoop dan ook gevestigd op de software, en ontwerp en deproduktie van de cd-plaatjes zelf die in Nederland voor 80 à 150 gulden zullen worden aangeboden. Zeventig procent van de investeringen in het project zijn door Philips besteed aan de ontwikkeling van software. “Die investeringen verdienen we niet alleen met onze eigen spelers terug, maar ook met die van andere fabrikanten.”

Hoe groot die inkomsten zullen zijn, hangt af van het succes van CD-I als systeem. Nog heeft Philips een voorsprong, maar inmiddels heeft zich een monsterverbond van de Amerikaanse computergiganten IBM en Apple, het Japanse electronicaconcern Toshiba en uitgever Time Warner aangediend dat werkt aan een enigszins vergelijkbaar produkt.