Vuilbekkerij van een puber

Patti Rocks. Regie: David Burton Morris. Met: Chris Mulkey, John Jenkings, Karen Landry. Uitgebracht op video door CNR.

"Een uitdagende komedie' schalt de tekst op het doosje van Patti Rocks, en op de achterkant, wordt in een kleinere letter melding gemaakt van "een verfrissende kijk op sex'. Wie zich door die aanprijzingen laat lokken om de video te huren, komt bedrogen uit. Patti Rocks is een mooie kleine film die al in 1989 werd gemaakt door de Amerikaanse onafhankelijke filmmaker David Burton Morris. "Uitdagend' is hij niet, eerder bescheiden en subtiel, terwijl het onderwerp van het verhaal juist de onfrisse blik is die een van de hoofdpersonen heeft op erotiek en seksualiteit.

't Is koud en kerst wanneer we kennismaken met de hoofdpersonen van Patti Rocks, er ligt sneeuw, er weerklinken flarden van de bekende liedjes. En toch is het verre van gezellig. Eddie en Billy zijn jeugdvrienden, maar ze zijn allang geen achttien meer en hun vriendschap bestaat alleen nog bij de gratie van een gemeenschappelijk verleden. Terwijl Eddie bescheiden en gestaag carrière maakte, bleef Billy hangen in een keten van het ene ongeschoolde baantje na het andere. Regisseur Morris geeft mooi onderhuids weer hoe het verschil tussen een witte en een blauwe boord zich kan wreken in zo'n kameraadschap, zonder dat dat in de bedoeling ligt van een van beide partijen.

Over het vergaan van vriendschap vertelt Patti Rocks dus, maar in de eerste plaats is de film gewijd aan een psychose, al zou de figuur Billy razend worden wanneer iemand hem als geestelijk verward zou aanduiden. Niemand noemt Billy gestoord, en hij is het wel: hij lijdt aan casanovisme en ernstig ook. Billy is getrouwd en heeft twee dochtertjes, maar hij heeft in zijn hele leven nog nooit een vrouw serieus genomen. "Ik zie ze en dan moet ik ze hebben', verklaart hij zijn gedrag en verder deelt hij onomwonden mee dat het hem nergens anders om gaat dan om "klaarkomen en wegwezen'. Elke zin die hij uitspreekt bevat vuilbekkerij - van een creatieve soort, maar toch wat merkwaardig voor een man die zo te zien de vijfendertig gepasseerd is. Billy is blijven steken in de seksuele hitte van de puberteit. Hij vindt zichzelf een geweldenaar. Dat hij in de ogen van een ander een zielig geval zou kunnen zijn, kan hij zich niet voorstellen.

Billy heeft Eddy nodig: een vrouw met wie hij een avontuurtje had verwacht een kind van hem en weigert abortus te plegen. Billy, die als vrijgezel heeft geposeerd, is bang dat ze hem financiële steun zal vragen en ook vreest hij dat ze zijn huwelijk (met een vrouw die hij behandelt als een lastige moeder) zal ruïneren. Maar hij durft haar niet onder ogen te komen. Hij chartert Eddy, die hij om een niet nader gedefiniëerde onenigheid zes maanden lang links liet liggen, om mee te gaan en het woord voor hem te doen. Korzelig stemt Eddie toe en ontmoet Patti - zij koos voor een zo onafhankelijk mogelijk bestaan en is in feite even eenzaam als haar bezoekers. Overigens: dat zij vastbesloten is daar iets aan te doen komt alleen de kijker te weten die de moeite neemt om de film tot en met de laatst slottitel te bekijken.

Patti Rocks is in de eerste plaats een geslaagde acteursfilm. De drie acteurs kregen de vrijheid hun eigen personages uit te werken en gestalte te geven en op die manier ontstond er een intimiteit die even vermakelijk is als aangrijpend. Morris betoont zich een meester in het woordeloos en onnadrukkelijk aanduiden van weggestopte gevoelens. Dat Billy stiekem onder Patti's kerstboom speurt of er misschien een pakje onder ligt met zijn naam er op, spreekt boekdelen. Zijn heel kort aangedaan raken wanneer het gesprek op zijn dochtertjes komt ook. De gesprekken van Eddie en Billyin de auto zijn oergeestig geschreven, ook al onthullen ze gaandeweg pijnlijker de waanzin van Billy. De waarheden die de vrouw Billy, die ondanks alles onweerstaanbaar charmant is, toevoegt, glijden langs diens kouwe kleren af, maar Morris geeft knap aan hoe ze bij de stille Eddie doel treffen.

Er verstrijkt een nacht. Bij het morgengrauwen kijken zowel Patti als Eddie anders tegen zichzelf en hun levens aan. Alleen Billy bleef dezelfde - met hem zal het nooit meer goed komen.