Duitsland wil goedkopere versie van jachtvliegtuig

BONN, 24 JUNI. Voor de Beierse vliegtuigbouwers van Messerschmidt/Bölkow/Blohm (MBB, onderdeel van Daimler-Benzdochter Dasa) en het project voor een nieuw Europees jachtvliegtuig (EFA) gloort nieuwe hoop aan de kim. De Duitse regeringscoalitie blijft bij haar afwijzing van de oorspronkelijk gedachte versie, de zeer dure Jäger '90, maar zij wil over een paar jaar wèl een goedkoper, liefst "Europees' model als vervanger voor de Amerikaanse Phantom bestellen. Ook de oppositionele SPD, die al sinds jaren tegen de Jäger '90 is, wil straks wel meewerken aan de aankoop van een minder kostbaar vliegtuig.

Kanselier Helmut Kohl heeft zich nu binnenskamers gekeerd tegen de toekomstige aankoop “van de plank” van een niet-Duits of niet-Europees jachtvliegtuig. Hij zou voor de gemeenschappelijke produktie en bestelling (over circa vijf jaar) van een goedkoper toestel de EFA-partners Duitsland, Groot-Brittannië, Italië en Spanje graag bij elkaar houden en die samenwerking bij voorkeur nog met Frankrijk uitbreiden. Voordeel van zo'n "Europese optie' zou ook zijn dat bij Beierse vliegtuigbouwers dan minder werkgelegenheid en technologische kennis verloren gaan, waarmee tevens aan de bezwaren van de Beierse CSU zou worden tegemoet gekomen.

Naar het in Bonn heet hebben Rome en Madrid al informeel kenbaar gemaakt dat zij zich ook uit het huidige EFA-project terugtrekken als Duitsland dat doet. Groot-Brittannië zou dan alléén verder moeten, wat praktisch onmogelijk lijkt omdat het zelf niet zóveel toestellen kan kopen als voor kostendekkende produktie nodig zou zijn (namelijk circa 600). Wat betekent dat het bestaande EFA-project feitelijk van de baan is als de Duitse regering en de Bondsdag er volgende week officieel nee tegen hebben gezegd.

Het goedkopere vliegtuig, waarvoor in Bonn nu al de naam Jäger light in omloop is, zou volgens minister van defensie Volker Rühe niet meer dan 100 miljoen mark per stuk mogen kosten. Het zou mede moeten worden ontworpen uit het technologisch zeer geavanceerde EFA-model, dat Rühe om militaire redenen niet meer nodig acht en bij de nu door de Duitse luchtmacht aangegeven stukprijs van 140 miljoen mark ook onbetaalbaar vindt. De Duitse rekenkamer voorziet trouwens al een werkelijke "all-in-prijs' van 180 tot 200 miljoen voor de Jäger '90.