Air Aruba: mogelijk stappen tegen KLM

ROTTERDAM, 22 JUNI. De luchtvaartmaatschappij Air Aruba overweegt juridische stappen, mogelijk een kort geding, tegen de KLM omdat de KLM negatieve en onware informatie over de vluchten van Air Aruba aan de passagiers zou verstrekken.

Air Aruba maakt op Schiphol tegen betaling gebruik van diensten van de KLM, voor reservering, het inchecken van passagiers en catering. Gisteren constateerden medewerkers van de Arubaanse maatschappij dat in het computersysteem van de KLM een mededeling voor het eigen personeel stond die passagiers kan afschrikken. De tekst luidde volgens Air Aruba: “Door financiële problemen kunnen toekomstige vluchten worden geannuleerd. Informeer s.v.p. passagiers.”

De Air Aruba-directie is zeer ontstemd over deze gang van zaken en constateert dat “het kwaliteitsniveau van de door KLM aan haar geleverde diensten zodanig is aangetast dat deze een beschadiging van het door Air Aruba geleverde produkt veroorzaakt”. “Afgezien van de onjuistheid van deze informatie acht de directie van Air Aruba en dergelijke handelwijze van de KLM volstrekt ontoelaatbaar en onrechtmatig.”

De KLM-persdienst bevestigde vanochtend over een "uitdraai' (kopie) van de bedoelde tekst te bezitten, maar kon niet zeggen of deze tekst in het interne computersysteem heeft gestaan. Daarnaar wordt een onderzoek ingesteld, alsmede naar de bron van het bericht en de vraag of de tekst door KLM-personeel is ingevoerd. Als de mededeling in het systeem voor informatie aan het personeel heeft gestaan, is dat “volstrekt ongebruikelijk, onjuist en onaanvaardbaar”, aldus de KLM-woordvoerster.

Air Aruba zegt al eerder klachten te hebben doorgegeven over de kwaliteit van de KLM-service en heeft nu de indruk dat de KLM of althans “KLM-personeel op het uitvoerende niveau” de maatschappij tegenwerkt. Ook bestaat bij Air Aruba de sterke indruk dat de KLM probeert het verlenen van een landingsvergunning voor Air Aruba op het vliegveld van Paramaribo (Suriname) tegen te houden.