World Roots begint bedaard

Concert: Opening van het World Roots Festival met de Soedanese vocalist en luitspeler Abdel Gadir Salim en zijn orkest met 2 violen, saxofoon, toetsen, gitaar, basgitaar en percussie. Voorprogramma: de Hasan Band o.l.v. vocalist en gitarist Hasan Özgök. Gehoord: 18/6 Melkweg Amsterdam. Het World Roots Festival duurt t/m 27/6 met vanavond Soleil d'Afrique (ballet uit Guinée), traditionele muziek uit Suriname en straatsamba's uit Brazilië.

Zoveel kabaal als er gisteren op het Leidseplein werd gemaakt zo bedaard ging in de Melkweg het World Roots Festival van start. De uit Soedan afkomstige vocalist Abdel Gadir Salim bleek een sierlijk bewegende heer met een licht gevoileerd geluid, zijn zevenkoppige band een beschaafd gezelschap in gedekt westers kostuum, de stropdas correct geknoopt. Een ouderwetse nachtclub kon men zich bij hen voorstellen, met veel overbodige draperieën, dames van prettig verlichte zeden en altijd een paar schemerlampjes stuk. De band stemt de instrumenten, de danser zoekt zich een partner en daar gaat-ie dan, soms langzaam, soms snel maar altijd ontspannen.

Buiten is het warm maar onder de waaiers is het koel en zo moet het maar blijven. Zweten is voor de heethoofden. Het merdoum-ritme, soms enigszins verwant aan de reggae-beat, verplicht tot niets, maar is aanstekelijk genoeg. Om mee te zingen met de vraag- en antwoordzang of om behaaglijk op te wiegen.

De Hasan Band onder leiding van de Nederlands-Turkse vocalist/gitarist Hasan Özgök moest concurreren met Nederland-Duitsland en deed dat met verve. De recente cd Farfara Man (VIA 995 013-2) was een mooi visitekaartje maar live is de band nog aardiger.

De arrangementen zitten goed in elkaar, de muziek gaat op een wonderlijke en niet geforceerde manier alle kanten uit. Ethnic Majority is stevig en funky en refereert zowel naar Afrika als naar Turkije. In Dere Boyu Kavaklar gebaseerd op een volksliedje uit Anatolië hoort men tot zijn niet geringe verbazing ineens typische salsa ingrediënten. In Sude Sude, een traditional over het cosmopolitische leven in Istanboel blijkt duidelijk hoe dicht die stad bij Oost-Europa ligt. De verstandhouding tussen de musici is opmerkelijk, welk muzikaal deel van de wereldbol ook wordt verkend. De Turks/Surinaams/Nederlandse Hasan Band is een fris cross-over sextet zonder zwakke plekken.