Reddingsplan van 60 miljoen voor Colosseum

ROME, 19 JUNI. Na waarschuwingen dat het Colosseum in bijzonder slechte staat verkeert, is een "reddingsplan' opgezet dat moet voorkomen dat delen van het bekendste monument van Rome instorten.

“Het monument is in een verlopen staat,” zo waarschuwde maandag de Romeinse superintendent voor de Oudheden, Adriano La Regina. “Het is smerig, in de tang genomen door het verkeer, bezaaid met noodingrepen, aan zijn lot overgelaten.” Hij zei dat bezoekende toeristen het risico lopen een stuk marmer op hun hoofd te krijgen.

Franco Sisinni, de directeur-generaal van het ministerie van cultuur die als eerste opnieuw alarm heeft geslagen over het Colosseum, heeft gezegd dat hij in onderhandeling is met een sponsor over de restauratie. De kosten hiervan worden geschat op zestig miljoen gulden.

Het is al jaren bekend dat het Colosseum ingrijpend moet worden gerestaureerd, en in 1986 werd daarvoor een plan opgesteld. Andere projecten kregen echter voorrang en bij het Colosseum gebeurde niets. Maar de onverwachte instorting van een stuk van tien meter van de stadsmuur in het middeleeuwse stadje Urbino, twee weken geleden, heeft een nieuw gevoel van urgentie geschapen.

Een groot deel van de problemen komt door het verkeer. Het Colosseum ligt aan een verkeersknooppunt waar per uur ongeveer zesduizend auto's langs komen. Metingen hebben uitgewezen dat het Romeinse monument, dat in het jaar 80 is voltooid, voortdurend staat te trillen. De burgemeester van Rome heeft woensdag besloten een van deze wegen te veranderen in een straat voor eenrichtingsverkeer, waardoor de auto's twintig meter verder langs het gebouw zullen rijden.

Volgens deskundigen is een ingrijpend restauratieproject nodig. De scheuren die op veel plaatsen zijn ontstaan, moeten worden gedicht. De kalklaag die op een aantal plaatsen is afgebrokkeld en zo de stenen eronder blootstelt aan regen, moet weer worden hersteld. Veel gewelven moeten worden hersteld omdat zij dreigen in te storten. De kostbaarste interventie betreft een manier om te voorkomen dat wisselingen in het grondwater de stabiliteit van het gebouw beïnvloeden.

Volgens persberichten heeft de nieuw gevormde Banco di Roma zich bereid verklaard de restauratie te betalen, als een soort welkomstgeschenk aan de hoofdstad. De nieuwe Banco di Roma is op 30 april in het leven geroepen na een fusie van de oude Banco di Roma, de Banco di Santo Spirito en de Cassa di Risparmio, de drie grootste kredietinstellingen in Rome. De raad van bestuur van de nieuwe bank, die in augustus officieel begint te werken, zou maandag overleggen over het restauratieproject.

Het alarm over de toestand van het Colosseum heeft de discussie heropend over de vraag of het verkeer erlangs niet helemaal moet worden verboden. De trillingen van auto's en bussen worden als een van de hoofdoorzaken van de problemen gezien. Ruim tien jaar geleden werd al het gedeelte tussen het Colosseum en het Forum Romanum veranderd in een voetgangsdomein.

De maatschappij die de Romeinse metro exploiteert, heeft deze week opdracht gekregen te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om de trillingen van de treinen, die vrijwel onder het Colosseum door rijden, te verminderen.