VARA stapt uit beraad over omroepbladen

De VARA heeft zich gistermiddag teruggetrokken uit het beraad dat al circa anderhalf jaar met de VNU en met AVRO, KRO en NCRV gaande is over de oprichting van een gezamenlijke uitgeverij voor omroepbladen.

De breuk is het gevolg van een voorstel over de verdeling van het bedrag dat de VNU aan de omroepen zou moeten betalen om zich "in te kopen' in de joint venture.

“Een onafhankelijke commissie had in onze opdracht een rangorde voor de verschillende bladen gemaakt op basis van de rendementscijfers”, zegt Hans Wilbrink, uitgever van het VARA-blad TV Magazine. “Met die rangorde konden we niet instemmen, omdat het gevolg zou zijn dat we dan minder aan het blad zouden verdienen dan nu het geval is. Jammer, want we hadden nog steeds de intentie om samen te gaan.” Uit een onderzoek van het accountantskantoor Reyn De Blaey, gebaseerd op cijfers uit 1988, bleek dat de VARA jaarlijks circa 3,5 miljoen winst op het programmablad maakt.

De onderhandelingen moeten leiden tot de oprichting van een "uitgeefkern' met een gezamenlijke distributie, abonneewerving en advertentie-acquisitie, vergaring van de programmagegevens en misschien zelfs redactionele samenwerking, hoewel elk van de bladen volgens de omroepen de eigen titel en het "eigen karakter' zal behouden. De overblijvende drie, AVRO, KRO en NCRV, zijn de bespelers van Nederland 1 en werken ook op programmatisch gebied al samen. De VARA, vanaf oktober op Nederland 3, staat daarbuiten. (HvG)