PHILIPS OVERVALT FINANCIËLE WERELD OPNIEUW MET PLOTSELINGE TEGENVALLER; Minder winst detaillist op elektronica

ROTTERDAM, 18 JUNI. Detaillisten merken net als Philips de slechte gang van zaken in de consumentenelektronica. Een rondgang langs Rotterdamse winkels leert dat de verkopers van het zogenoemde "bruingoed', televisie-, Hifi- en video-apparatuur, sterk van mening verschillen over de oorzaak.

J.A. von Burg, eigenaar van een van de laatste onafhankelijke bruingoedzaken in Rotterdam, signaleert dat zijn klanten minder geld besteden. Hij wijst erop dat de teruglopende omzetten ook blijken uit recente branchecijfers. “De consument kijkt eerst nog eens of het toestel gerepareerd kan worden.”

Volgens de eigenaar van Radio von Burg woedt de grootste prijzenslag op het moment bij de Hifi-apparatuur. De onafhankelijke detaillist ziet wel een gestadige vraag voor tv's, een gevolg van de voetbalgekte. “Vooral portable tv's voor op de camping of boot gaan als broodjes over de toonbank.”

Correct, één van de grootste verkopers van consumentenelektronica in Nederland, zegt de omzet op peil te kunnen houden: “Vooral tv's, foto-apparatuur en videorecorders lopen op het moment prima”, bezweert bedrijfsleider H. Klinge.

De lage prijzen zijn de belangrijkste reden voor de teruglopende marges. Vooral bij cd-spelers staan de prijzen enorm onder druk. Maar de prijzen van televisies zijn volgens Klinge helemaal niet extreem gedaald. Het Europees voetbalkampioenschap in Zweden staat borg voor een goede vraag.

Volgens Klinge van Correct is de prijzenoorlog begonnen door detaillisten die hun omzet wilden opschroeven. De fabrikanten, zoals Philips werden daardoor wel gedwongen om hun prijzen fors te laten zakken. “Nu hebben we allemaal last van teruglopende marges. Het is in ons aller belang dat de prijzen weer op een normaal niveau komen.”

“Philips doet er veel om zijn eigen produkten te promoten. We merken dat Philips heel hard bezig is met het bewerken van de detailhandel”, zegt Klinge. Hij heeft afgelopen maandag meegedaan aan een "produkttraining' van Philips. Philips demonstreerde de nieuwe produkten CDI, DCC en breedbeeld televisie. “Dat doen ze veel beter dan vroeger.” Maar Klinge signaleert nog geen toegenomen belangstelling voor Philips produkten.

Von Burg zegt dat Philips-televisies bij hem weinig worden verkocht. De belangstelling van klanten gaat vooral uit naar goedkope tv's, die honderden guldens in prijs zijn gezakt.

Klinge van Correct noemt de huidige malaise in de consumentenelektronica “niet meer dan een dip”. Voor het eind van dit jaar trekt de markt weer aan, zo voorspelt hij. De bedrijfsleider van Correct baseert die mening op het gegeven dat de prijzen onmogelijk nog verder kunnen dalen. “Het kan alleen maar beter worden.” Von Burg ziet nog geen herstel. Hij wijst erop dat alle grote importeurs van consumentenelektronica het dit jaar hebben laten afweten bij de Firato. “Als ze werkelijk geloof hechten aan een snel herstel van de markt hadden ze daar allemaal gestaan.”

Foto: Reclame voor Philips-televisies vanmorgen in het filiaal van Radio Correct in Rotterdam. De verkoop van consumentenelektronica blijft ernstig achter bij de verwachtingen waardoor Philips de winstprognose gisteren aanzienlijk bijstelde. (foto NRC Handelsblad/Rien Zilvold)