HET DORP VAN DON CAMILLO EN PEPPONE; Kemphanen vereeuwigd

Brescello, Museo van don Camillo e Peppone. Ma t/m za 10u30-12u en 15u30-18u30 (in principe, de mensen die in het museum werken zijn vrijwilligers), zon- en feestdagen 9-12u en 14-18u30.

Brescello is een Italiaans dorp van 4500 zielen in de Povlakte, verscholen achter de dijk. Er heerst de rustige, landerige sfeer van een dorp dat leeft van de landbouw. Het lijkt een van de tientallen anonieme en onderling inwisselbare dorpjes in dit vlakke, broeierige landschap van groene akkers en hoge populieren. Maar wie naar het plein van Brescello gaat en naar de kerk en het gemeentehuis kijkt, weet meteen waar hij is: in het land van don Camillo en Peppone.

Hier beende de Franse acteur Fernandel als de forse en koppige parochiepriester don Camillo over het plein om ruzie te maken met zijn grote tegenspeler: de rode burgemeester Peppone, gespeeld door Gino Cervi. Het plein leent zich bijzonder goed voor deze vrolijke parabels over de strijd tussen rooms en rood in de jaren vijftig. Met een halve draai van de camera ben je van de kerk bij het gemeentehuis.

In totaal zijn er zeven films gemaakt naar de beroemde boeken van Giovanni Guareschi, en vijf hiervan zijn met Fernandel en Cervi in Brescello gedraaid. Tijdens de opname van de zesde film overleed Fernandel. Cervi wilde niet alleen verder spelen, en de film werd elders opnieuw gemaakt, met een andere cast.

In bar Peppone en caffè don Camillo aan het plein zitten oude mannen op zondagmorgen te kaarten en wijn te drinken, terwijl de kerkklokken luiden voor een jongerenmis met vier gitaren. Het restaurant biedt een piatto di don Camillo e Peppone - helaas is het vandaag gesloten, zodat er geen gelegenheid is te onderzoeken wat de culinaire vermenging van die twee eeuwige kemphanen oplevert.

Twee straten verder, je bent dan al bijna het dorp uit, is het museum van don Camillo en Peppone. Buiten staat de oude Amerikaanse tank die door Peppone was opgeknapt en in een schuur werd bewaard voor de dag van de revolutie. De tank is alleen in de derde film te zien, "Don Camillo en de geachte afgevaardigde Peppone'. Volgend jaar komt voor het museum ook de locomotief te staan die in verscheidene films is gebruikt.

Bij de trap naar boven wacht de glimmend-rode motorfiets waarop de aanhangers van Peppone rondreden. In het museum zelf hangen tientallen nostalgische foto's van de bekendste scenes, en een video speelt voortdurend een van de films af. Tegen de muur liggen bekende en minder bekende attributen: de koffer waarmee don Camillo uit het dorp weggaat, weggestuurd door de bisschop; de rode halsdoek van Peppone; de damesfiets van don Camillo waarop hij met wapperende rokken over de dijk reed, tegen de wind in. En ook de bokshandschoenen ontbreken niet: Peppone had een bokswedstrijd georganiseerd om te voorkomen dat heel het dorp zou uitlopen om de gehate priester te begroeten, maar don Camillo sprong zelf in de ring en versloeg de kampioen.

Natuurlijk ligt er ook een vino rosso van Peppone en een lambrusco die de naam van don Camillo draagt. De bezoekers mogen gratis het museum in, maar het is wel de bedoeling dat ze wat meenemen. Wie een feestje wil geven, kan de "don Camillo Big Band' inhuren, met een repertoir van 45 nummers. Verder liggen er boeken, video's en foto's, en natuurlijk is er ham te koop - Parma is maar dertig kilometer verder. De echte smulpapen kunnen een gezouten rauwe achterham bestellen "uit het dorp van don Camillo en Peppone', voor ruim tien gulden per ons.

Het museum trekt ieder weekeinde honderden bezoekers. Iedereen die met plezier naar de films heeft gekeken, zal een glimlach van herkenning krijgen. Maar een van de belangrijkste attributen ontbreekt: het kruisbeeld, het beroemde houten beeld waar don Camillo zo vaak mee praat en dat hij omdraait als hij iets gaat doen wat niet in de haak is. De burgemeester, die het museum financieel steunt omdat het goed is voor het toerisme, heeft hierover een fikse ruzie met de pastoor. Deze voelt er niets voor om zijn beeld af te staan, en heeft liever dat de mensen die het willen zien, naar de kerk komen. Het is niet alleen maar oude film in Brescello.