Formule als spel zonder grenzen

Nederland heeft er een sterk exportprodukt bij: formules ("formats') voor tv-programma's.

Vrijwel alle Europese landen nemen van Joop van den Ende of John de Mol een populair programma af. De Mol scoort met Love Letters in Duitsland en met Doet-ie 't of doet-ie 't niet in Zweden hoge kijkcijfers, Van den Ende boekte successen met zijn Honeymoonkwis en (Mini) Playbackshow. Van den Ende en De Mol beschikken over eigen produktiepersoneel, dat over het continent uitwaaiert om de programma's te produceren en op de landen van uitzending af te stemmen. Van den Ende en De Mol behoren inmiddels tot de grootste tv-produktiemaatschappijen in Europa.

Maar ook een relatief kleine producent als Harry de Winter van IDTV vindt voor de rechten van zijn amusementsprogramma's in het buitenland gretig aftrek. “Vroeger gingen de Europese omroepen massaal naar Engeland en de Verenigde Staten, nu is Nederland en vogue”, zegt De Winter, die dat verklaart uit “de voor Europese begrippen ongekende originaliteit en creativiteit in Nederland”. Mede dankzij de opmars van de commerciële tv in de Scandinavische en Duitstalige landen en de sterk stijgende vraag naar televisie-"software' is IDTV inmiddels een van de vier grootste game-show-leveranciers van Europa.

De rechten van het spelprogramma Lingo verkocht De Winter aan SAT 1 (Duitsland), Canale 5 (Italië), Antenne 2 (Frankrijk), TV Norge (Noorwegen), TV 2 (Denemarken) en TV 4 (Zweden). Aan dezelfde stations verkocht hij de rechten voor Grand Slam, dat op de Vlaamse commerciële zender VTM onder de titel Viersprong successen oogst. Stations in Griekenland, Portugal en Spanje namen opties op het dubbelpakket. Belangstelling blijkt er zelfs te zijn voor programma's die nog niet eens bestáán: tal van landen tekenden al in voor het meezingprogramma Karaoke of het milieu-spelprogramma 50 minutes to save the world, "formats' die nog bij IDTV in ontwikkeling zijn. (TR)