Philips meldt onverwacht forse daling resultaat

EINDHOVEN, 17 JUNI. Philips verwacht dat het concernresultaat over het tweede kwartaal van dit jaar “aanzienlijk lager” zal uitkomen dan dat van dezelfde periode van 1991 (552 miljoen gulden).

Oorzaak is de slechte situatie op de markt voor consumentenelektronica. De koers van Philips kelderde vanmorgen op de Amsterdamse effectenbeurs.

De netto winst voor het hele concern zal volgens Philips dit jaar lager uitkomen dan in 1991, “indien de huidige ontwikkeling in dit marktsegment in het tweede halfjaar van 1992 aanhoudt”. Eerder dit jaar voorspelde het elektronicaconcern nog een beperkte groei van het jaarresultaat. Philips boekte vorig jaar een netto winst van 1,2 miljard gulden.

Beleggers reageerden vanmorgen met massale verkopen op het onverwachte nieuws. De koers van Philips, die gisteren sloot op 38 gulden, was tegen het eind van de ochtend op de Amsterdamse effectenbeurs vijf gulden gedaald, ruim dertien procent. “Het lijkt of de bodem onder de koers is weggevallen”, aldus een beurshandelaar. Elke gulden die van de koers van de aandelen Philips afgaat, betekent een waardevermindering van het bedrijf met ruim 300 miljoen gulden. Omstreeks het middaguur was Philips in totaal 1,6 miljard gulden minder waard. De beurswaarde van het concern was op dat moment nog geen 10 miljard gulden, ruim 3 miljard gulden minder dan het groepsvermogen van Philips.

Al in het eerste kwartaal van dit jaar drukten de uitkomsten van de consumentenelektronica (verlies 100 miljoen gulden) de winst van het concern. De concernwinst steeg toen nog van 132 miljoen naar 172 miljoen gulden. Bestuurder H. Appelo vond bij de publikatie van deze cijfers toen nog dat het gezien de marktsituatie niet echt heel slecht ging in de consumentenelektronica.

De problemen in de consumentenelektronica zijn in het tweede kwartaal groter geworden. Hoewel de divisies consumentenelektronica en componenten hun marktaandeel hebben weten te handhaven, hebben prijserosie en onderbezetting geleid tot lagere resultaten. Op 6 augustus maakt Philips de kwartaalcijfers bekend.

Philips is niet het enige elektronicaconcern waarvan de winst wordt gedrukt door de moordende concurrentie op de markt voor consumentenelektronica. Het Japanse concern Sony boekte vorig jaar een verlies van 300 miljoen gulden.