Fokker ontkent verlies F-50 in consortium

ROTTERDAM, 17 JUNI. Fokker ontkent berichten dat het zijn Fokker-50 “Turboprop” voor 50 passagiers zal moeten opgeven in ruil voor een leidende rol bij de bouw van straalvliegtuigen van 65 tot 130 passagiers.

Gisteren meldden zegslieden, die betrokken zijn bij het huidige overleg tussen Dasa en Fokker dat de Duitsers het Frans-Italiaanse ATR-concern in de toekomst het voortouw willen geven bij de bouw van Turboprop-propellervliegtuigen voor 40 tot 70 passagiers. Het ligt in de bedoeling dat na een akkoord tussen Dasa en Fokker over een 51-procents overname door het Duitse bedrijf het Franse Aerospatial en het Italiaanse Alenia - die samen ATR bezitten - tot de Duits-Nederlandse combinatie zullen toetreden. Maar volgens Fokker-woordvoerder B. van Veen staat de toekomst van de F-50 bij het huidige overleg met Dasa niet op de agenda en zal dat vliegtuig, zolang er vraag naar is worden geproduceerd.

Toen Fokker in het midden van de jaren tachtig gelijktijdig programma's voor de bouw van de F-50 en de F-100 lanceerde, waren er nogal wat critici die meenden dat het bedrijf zich dreigde te vertillen en zich beter kon beperken tot de F-50 als opvolger van de zeer goed verkochte F-27 "Friendship'. Uiteindelijk bleek het F-100 programma succesvoller. Van die F-100 zijn er nu zo'n 250 stuks verkocht en van de F-50 slechts 155. Fokker slaagde er vorig jaar maar net in zijn F-50 produktie aan de man te brengen, terwijl nog allerminst vast staat dat dit in 1992 weer zal lukken. Tegelijk is de produktielijn van de F-100 tot ver in 1994 bezet. Het was voor Fokker vooral teleurstellend dat de F-50 niet verkocht op de belangrijke Amerikaanse markt.

Het concurrende ATR-concern had met zijn vergelijkbare ATR-42 en ATR-72 toestellen aanzienlijk meer succes. Van deze concurrenten van de F-50 werden er tot nu toe zo'n 380 verkocht, ook in de VS. De laatste tegenslagen moest Fokker onlangs met zijn F-50 in Oost-Europa incasseren. Daar besloten de Hongaarse maatschappij Malev en het Poolse LOT ondanks noeste inspanningen van Amsterdamse verkoopagenten respectievelijk vijf en acht ATR's te bestellen.