Sphinx wil omzet in Europa verdubbelen

ROTTERDAM, 16 JUNI. Koninklijke Sphinx (keramische produkten) uit Maastricht wil de omzet voor het einde van de eeuw verdubbelen tot 1 miljard gulden en een marktaandeel van gemiddeld 20 procent in Europa veroveren. Dit zei president-directeur J.B. van Vliet gisteren tijdens de toelichting op het jaarverslag.

Volgens Van Vliet biedt een marktaandeel van 20 procent een goed uitgangspunt ten opzichte van de concurrentie. Grote concurrenten van het Maastrichtse bedrijf zijn Villeroy & Boch (omzet 1,5 miljard gulden), de Finse Metra Groep en Ideal Standard (beide 1 miljard omzet).

Sphinx sloot het afgelopen boekjaar, dat op 31 maart eindigde, met een bruto omzet van 428 miljoen gulden af. Een stijging van 24,7 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De autonome groei was verantwoordelijk voor 6,4 procent van de groei, acquisities voor 18,3 procent. Sphinx kocht vorig jaar Wallonit (keramisch sanitair) in de voormalige DDR. Aan het eind van vorig boekjaar verworf Sphinx Novoboch in België. Dit bedrijf is vooral actief op de belangrijke Duitse markt. Sphinx heeft nu een marktaandeel van 14 procent op de Duitse markt. In Frankrijk heeft Sphinx een marktaandeel van 11 procent en in de Benelux 50 procent.

Sphinx verkocht in het afgelopen jaar Filtropa, producent van papieren koffie- en theefilterzakjes werd door het management overgenomen. Dit bedrijf behoort niet tot de kernactiviteiten van de Sphinx Groep. De verkoop leverde een boekwinst van 7,6 miljoen gulden op.

De netto winst van Sphinx steeg met 20,1 procent tot 28,5 miljoen gulden. Dat komt neer op 4,15 gulden per aandeel. In het boekjaar 1990/91 was dat 3,45 gulden. Volgens Van Vliet voldoet het resultaat ruimschoots aan de verwachtingen. De aandeelhouders krijgen een dividend van 1,50 gulden uitgekeerd tegen 1,30 het boekjaar daarvoor.

De marktomstandigheden voor de keramische bedrijven van de produktgroep Sanitair (70 procent van de omzet) waren gunstig. De produktgroep Tegels (25 procent van de omzet) had het niet zo makkelijk. De prijzen daalden met 20 procent door overcapaciteit in Europa. Tegelproducenten uit Italië en Spanje zijn actiever geworden in Noord-Europa. De omzet bleef nagenoeg gelijk. De produktgroep Technische Keramiek had “een moeilijk jaar”. Het bedrijfsresultaat stond onder druk. Sphinx, waar 2.921 mensen werken, verwacht dit boekjaar met een hogere omzet en winst per aandeel af te sluiten.