Michels ziet toch positieve dingen op dit EK voetbal

GOTHENBURG, 15 JUNI. In de jaren zestig en zeventig bouwde Rinus Michels een reputatie op van een trainer die aanvallend voetbal hoog in het vaandel had staan. Maar in werkelijkheid huldigde hij in deze periode met het gouden Ajax en het wat minder begaafde Barcelona slechts één principe: het resultaat ging boven alles. Of dat nu gepaard ging met aantrekkelijk of behoudend voetbal, het doel heiligde de middelen. Zelfs bij Ajax deed Michels niet meer dan een aanvaller overhevelen naar het middenveld en was hij een van de eersten die het 4-2-4-systeem overboord zette.

In dit licht bezien is het verklaarbaar dat Michels, in tegenstelling tot ongetwijfeld veel andere voetballiefhebbers, de afgelopen dagen met genoegen de eerste wedstrijden van het Europees kampioenschap in Zweden heeft gevolgd. Zelfs de ouverture tussen Zweden en Frankrijk (1-1) had in de ogen van de voetbalprofessor nog een aantal positieve elementen. Michels raakte verder met name onder de indruk van het duel tussen Duitsland en het GOS, van wie de laatste vanavond als tegenstander fungeert van Oranje.

In een lange monoloog reageerde hij gisteren op journalisten die het in zijn opinie totaal niet hadden begrepen. “Het woord strijd zit niet voor niets in "wedstrijd'. “Als je zag hoe twee gerenommeerde ploegen in deze confrontatie elkaar geen duimbreedte toegaven en vochten voor elke meter, dat vond ik toch een bijzonder boeiend schouwspel. Het was imposant om te zien hoe de Russen met hun positievoetbal de ruimte voor de Duitsers enorm klein hielden. Je zag topspelers die niet voor zichzelf stonden te spelen maar zich schikten in het collectief. De Duitsers werden de voet dwars gezet met enorm veel agressie. Qua strijd kon het als liefhebber van voetbal niet mooier. Tja, en als je zo'n gevecht dan met één denkbeeldige pennestreek afdoet als miserabel zit ik hier echt voor joker te praten.”

Michels moest wel toegeven dat de Duitsers het accent misschien te veel op de "strijd' hadden gelegd nadat ze met 1-0 achter kwamen. “Je komt hier tenslotte om te winnen. De Duitsers gooiden alle concepten overboord. Maar als je het puur op vechtlust aan laat komen, kun je veel kanten op.”

Voor de Engelsen had Michels aanzienlijk minder waardering. Weer analyserend: “Wat betreft het positiespel vond ik Engeland zwak spelen. Die ploeg mist te veel spelbepalende spelers. Het duel tussen de Engelsen en de Denen kreeg van mij een laag rapportcijfer. Terwijl de Zweden er tegen de Fransen toch knap in slaagden om de tegenstander het spelen te beletten. De voetballiefhebber zal misschien Frankrijk misschien graag de ruimte hebben gegeven, maar dat is niet reëel. ”

Over de prestatie van het Nederlands elftal tegen Schotland: “De Schotten hadden zich ingesteld op een duel met de favoriet en speelden uitstekend. Het eerste half uur vond ik indrukwekkend van Nederlandse zijde. In de tweede helft speelden we onder de druk van het moeten winnen. Toen hing het nog maar af van een of twee momenten, waaruit we gelukkig rendement wisten te halen. Verdedigend zat het bij ons goed in elkaar. We slaagden er immers in om een speler als McCoist, een levensgevaarlijke spits van het type Gerd Müller, ver van het strafschopgebied af te houden.”

Het Nederlands elftal kan vanavond tegen het GOS in dezelfde opstelling aantreden als in het duel met de Schotten. Jan Wouters, die vrijdag opnieuw last kreeg van een enkelblessure, is voldoende fit om mee te spelen. Of Nederland er dezelfde strijdwijze op nahoudt valt te bezien. Michels: “De tactiek van GOS-coach Bisjovets is erop gericht om de tegenstander het spelen te beletten. Dat recht heeft hij. We zullen er passende maatregelen tegen moeten nemen.”

Inmiddels heeft de Amerikaanse overheid 900 miljoen dollar uitgetrokken voor het onderzoek naar Maglev-treinen. Nog deze eeuw moet een rijdend model worden gedemonstreerd. Bij Transrapid International ligt men niet wakker van mogelijke Amerikaanse concurrentie. “Ik vraag me af of ze de achterstand ooit zullen inhalen”, zegt Transrapid-directeur Kretzchmar. “De ontwikkeling van deze technologie vergt zeker twintig jaar. Maar het toont gelukkig wel aan dat de belangstelling voor magneettreinen aan het toenemen is. Dat werkt ongetwijfeld in ons voordeel.”