Cerveza

Bierbrouwer Heineken ging in 1984 op avontuur in Spanje. Het kocht er een belang in El Aguila, dat toen zeven brouwerijen had.

Om het bedrijf beter te laten renderen, werden twee jaar later drie fabrieken voor "cerveza' gesloten. Dat zou voldoende moeten zijn om winst te gaan maken, dacht Heineken, en het breidde zijn belang uit tot een meerderheid. Maar El Aguila is nog steeds niet boven Jan: voor nog eens twee brouwerijen wordt een koper gezocht. Het chemieconcern Akzo had ook ooit een Spaanse dochter, La Seda de Barcelona, waarin het langdurig vertrouwen had, ook al kostte dat de laatste jaren vele tientallen miljoenen guldens. Uiteindelijk verkocht Akzo zijn meerderheidsbelang ten koste van veel ruzie en rumoer. Het is niet Akzo's favoriete wijze om afscheid van een dochter te nemen, maar voortzetting van de activiteiten van La Seda was uitzichtloos, oordeelde de top in Arnhem. Heineken meent nog steeds dat het zich niet in Spanje heeft vergist. Maar een teken aan de wand is dat niemand interesse heeft getoond voor de brouwerijen van El Aguila. Akzo vond voor zijn 57 procent in La Seda ten minste nog een koper die er één peseta voor over had.