Den Haag komt met bouwplan "groene slof'

DEN HAAG, 12 JUNI. De gemeente Den Haag, de Rijksgebouwendienst en projectontwikkelaar Multi Vastgoed BV hebben gisteren nieuwbouwplannen gepresenteerd voor "de groene slof' in Den Haag, de toekomstige Grotiusplaats.

Het gaat om het gebied tussen de ministeries van Buitenlandse Zaken, met minsiterie van Landbouw, Visserij en Natuurbeheer, het Paleis van Justitie en de Koninklijke Bibliotheek. Het vierkant wordt doorkliefd door de Utrechtsebaan. Het plan voorziet in een "plaza' van honderd bij honderd meter, waar omheen 55.000 vierkante meter kantoorruimte gebouwd gaat worden en honderd woningen. Daarnaast komen er in het complex parkeergarages, horeca-gelegenheden, winkels en een wintertuin. Aanleiding tot de herinrichting van het hele gebied is de noodzakelijke uitbreiding van het Paleis van Justitie met 15.000 vierkante meter kantoorvloer. Wellicht zal ook de Koninklijke Bibliotheek met 10.000 vierkante meter archiefruimte moeten worden uitgebreid.

Volgens de Haagse wethouder mr. P.G.A. Noordanus (ruimtelijke ordening en stadsvernieuwing) was de nieuwbouw van justitie de aanleiding om het gehele gebied opnieuw in te richten. “De Utrechtsebaan is voor Den Haag zowel een ader als een litteken en scheidt het Bezuidenhout van de rest van de stad.” Een groep van zes architecten, onder leiding van Rijksbouwmeester prof.ir. K. Rijnboutt heeft sinds eind februari van dit jaar gestudeerd op mogelijke oplossingen voor het gebied. Daarbij was ook de Catalaan Joan Busquets betrokken, die eerder de leiding had bij soortgelijke projecten als de Via Julia en de Moll de la Fusta in Barcelona.

“Wie via de Utrechtsebaan de stad binnenkomt of verlaat krijgt er straks het beeld van de stedelijkheid van het nieuw gecreëerde plein. Het tracé van het viaduct wordt aangepast en de stedelijke betekenis ervan wordt benadrukt door de in de vorm van een laan geplaatste bomen”, zegt Busquets. De voetganger kan het plein in de toekomst oversteken via twee lichte bruggen die diagonaal over de Utrechtsebaan liggen. De rijbanen worden gedeeltelijk overdekt met glazen "vleugels'. Het opstijgend verkeersgeluid moet verder worden vervaagd door fonteinen en cascades langs de rand.