Dasa-leiderschap zal beeldmerk van Fokker niet aantasten

BERLIJN, 12 JUNI. Toen de voorzitter van een tweedaagse conferentie over Oost-West-samenwerking in de luchtvaart gisteren in Berlijn meldde dat inleider E.J. Nederkoorn van Fokker verstek liet gaan “wegens drukke werkzaamheden in München” klonk er vanuit de zaal begrijpend gelach.

Even later kreeg Fokkers invallende topverkoper Edo van den Assem ook lachers op zijn hand toen hij Fokkers logo op een groot beeldscherm toonde en uitdagend uitriep: “Dit logo zal hetzelfde blijven, ook onder het industriële leiderschap van Dasa.”

De voorzitter van deze door de Financial Times georganiseerde conferentie was Karl Dersch, lid van de raad van bestuur van hetzelfde Dasa (Deutsche Aerospace). Blijft Fokkers logo inderdaad bestaan en krijgt de Nederlandse vliegtuigbouwer in de toekomst de leidende rol bij het ontwikkelen, bouwen en verkopen van vliegtuigen voor 70 tot 130 passagiers? De Dasa-bestuurder desgevraagd: “De concentratie van bepaalde zaken op bepaalde plaatsen kan binnen een groter geheel positief zijn. Maar zoiets heeft niets te maken met de brede strategie en het leiderschap van de hele groep. Dat zijn twee heel verschillende zaken. Fokker wordt een belangrijk deel van een voertuig dat Dasa zal besturen.”

Is het mogelijk dat bepaalde "centres d'excellence' in een samenwerkingsverband in de toekomst toch zullen verschuiven? “Het is te vroeg om daarop te antwoorden”, antwoordt Karl Dersch, die daaraan vastknoopt: “Fokker heeft bij voorbeeld de beste verkooporganisatie, die van ATR (waarin Dasa's partners Aerospatiale en Alenia samenwerken, F.V.) is goed en die van Dornier is klein. Als er een akkoord komt, moeten wij dat soort zaken bekijken. Maar we moeten er ook voor honderd procent zeker van zijn dat Fokker en Dasa binnen één organisatie tevreden zijn, want ons beider doel blijft immers zoveel mogelijk vliegtuigen bouwen.”

Waar laat dat Aerospatiale en Alenia? Dersch: “Zoals ik vaker heb gezegd, wij doen niets zonder onze Franse en Italiaanse vrienden, dat zou oneerlijk en onmogelijk zijn. Wij blijven steeds met hen in gesprek en wij hebben ook hun instemming om met Fokker te praten. Maar voor zij in beeld komen, moeten wij eerst de zaken met Fokker regelen. Daarna kunnen mogelijk volgende stappen worden gedaan.”

Volgens Karl Dersch voert Dasa op dit moment ook “positieve besprekingen” met British Aerospace. “Wij streven naar de vorming van één grote groep. Wij hebben nu in Europa airbus, dat grote vliegtuig, gebouwd. Wij willen daaronder net zo'n organisatie formeren, maar dan voor de bouw van vliegtuigen van 20 tot 130 passagiers.” Tekenen de bestuursvoorzitters Schrempp van Dasa en Nederkoorn van Fokker volgende week op de luchtvaartexpositie ILA '92 in Berlijn een definitief akkoord? Bestuurslid Dersch zegt: “Ik hoop het. Op hoofdpunten zijn we al rond. Maar over de kleine letters wordt nog gesproken.”