Overname UPI door tv-dominee gaat niet door

NEW YORK, 11 JUNI. De Amerikaanse evangelist en mediamagnaat Pat Robertson zal het noodlijdende persbureau United Press International (UPI) niet overnemen. Als vóór vrijdag geen nieuwe fondsen zijn aangeboord gaat UPI dicht, zo heeft het persbureau bekendgemaakt.

Robertson, hoofd van het televisiestation Christian Broadcasting Network, heeft wel een half miljoen dollar geboden voor de naam en het UPI-archief, maar dit bod is door de faillissementsrechter in New York, door crediteuren en door UPI zelf afgewezen.

Robertson zei gisteren in Washington dat hij het persbureau niet voor zijn aanvankelijke bod van zes miljoen dollar wil overnemen. Zijn accountants hadden tot half juni de tijd gekregen om de boeken van het failliete persbureau te bestuderen. Hun conclusie was dat “in elk geval 18 maanden en 31 miljoen dollar nodig is om UPI weer levensvatbaar te maken”, aldus Robertson, die zei de mededeling met spijt in zijn hart te doen.

Zijn advocaten kwamen gistermiddag om vier uur in New York bijeen om het aangepaste bod uit te brengen, dat vervolgens is afgeketst.

UPI-woordvoerder Steve Geimann zei desgevraagd dat “zich gisteren en vandaag andere investeerders hebben gemeld, met wie nu wordt gepraat”. Geimann zei daarover geen inhoudelijke mededelingen te kunnen doen. Eerdere belangstellenden hadden alleen interesse getoond voor onderdelen van UPI.

Voor de zoveelste keer in zijn geschiedenis hangt de toekomst van UPI aan een zijden draad. Het persbureau is de afgelopen tien jaar al drie keer van eigenaar gewisseld.

In augustus 1991 vroeg UPI uitstel van betaling aan. Dat was in 1985 ook al gebeurd. Sindsdien zijn werknemers akkoord gegaan met loonsverlagingen om UPI draaiende te kunnen houden. Het bod van Pat Robertson hield behalve de 6 miljoen voor eigenaar Infotech in dat hij de lopende schulden op zich zou nemen gedurende de tijd die hij had om de financiën van het bedrijf te kunnen bestuderen.

“Het is jammer voor UPI dat er weer geen doorbraak is, maar wel prettig dat Robertson het persbureau niet overneemt”, was het commentaar van Gregory Gordon, die samen met Ronald E. Cohen twee jaar geleden het boek "Down To The Wire. UPI's Fight For Survival' publiceerde.

Tegen televisiedominee Robertson, die naar eigen zeggen door handoplegging mensen heeft genezen en door gebed eenmaal zijn thuisstaat Virginia voor een orkaan heeft behoed, bestaat in brede kringen een diep wantrouwen. De belangrijkste abonnee van UPI, het Japanse persbureau Lyodo News Service, dat een monopolie heeft op het gebruik van UPI-berichten in zijn land, had al twijfels uitgesproken over de dreigende overname door Robertson.