Klagen kost geld

“Openbaar Vervoer Reisinformatie. Al onze medewerkers zijn in gesprek.

Houdt u rekening met een wachttijd”, zegt een vrouwenstem op vriendelijke toon. Ik bel het nieuwe informatienummer 06-9292 omdat ik morgen naar Kloosterhaar moet. “Er zijn nog acht wachtenden voor u.” De informatielijn is verleden week in gebruik genomen. Het is een uitkomst voor de reiziger. Zoeken in beduimelde dienstregelingen op winderige busstations behoort tot het verleden. In de computer van Openbaar Vervoer Reisinformatie (OVR) zitten de gegevens van de Nederlandse Spoorwegen en alle stads- en streekvervoerbedrijven. Met één druk op de knop kan de snelste route naar Kloosterhaar worden vastgesteld. “Er zijn nog vier wachtenden voor u.” Inmiddels wacht ik drie minuten. En tijd kost geld bij 06-9292. Niet alleen de spreektijd kost vijftig cent per minuut, ook de wachttijd. Die begint op te lopen. Na vier en halve minuut ben ik aan de beurt. En boos. Twee gulden vijfentwintig moet ik betalen zonder dat ik iets wijzer ben geworden. Een soort voorheffing. “Nee mijnheer, we krijgen niet veel klachten”, zegt de telefoniste. “De meeste mensen zijn blij dat ze eindelijk aan de beurt zijn.” Dat is geen wonder. Afgelopen week belde meer dan honderdduizend mensen. “Klagen kost ook geld”, waarschuwt de telefoniste als ik begin door te draven. Voor zes kwartjes verstrekt ze daarna de gevraagde gegevens. “Wij schrikken van de grote hoeveelheid bellers”, zegt voorlichtster Ingrid Keijzer van de OVR. “We hebben geen enkele reclame gemaakt, omdat we rustig wilden beginnen.” Het blijkt technisch onmogelijk om de wachttijd kosteloos te maken. Wel zullen de komende maanden 150 nieuwe "mobilisten' worden ingezet. “Kan het niet helemaal gratis”, opper ik, “goede informatie is toch een manier om reizen met het openbaar vervoer aantrekkelijk te maken?” Dat is onmogelijk. De overheid en OVR betalen al het leeuwedeel van de kosten, 25 miljoen gulden. De resterende drie miljoen gulden moet worden opgebracht door de reiziger. “En het is niet onterecht dat je moet betalen. We leveren ten slotte waardevolle informatie”, zegt Keijzer. Als de wachttijden zo lang blijven wordt die drie miljoen dit jaar met gemak binnengehaald.