"Biologische produkten veel te duur'

ROTTERDAM, 10 JUNI. De markt voor biologische produkten blijft, tegen de verwachting in, erg klein. Dat blijkt uit een onderzoek van het Landbouw-Economisch Instituut (LEI) en het instituut voor consumentenonderzoek Swoka.

Grootste obstakels voor verdere groei zijn - in volgorde van belangrijkheid - de hoge prijs die betaald moet worden voor biologische groenten, zuivel, fruit en vlees, het geringe aantal verkooppunten en de onbekendheid met de produkten.

Het beeld dat de consument heeft van biologische produkten is, ondanks de magere verkoopresultaten, wel positief, blijkt uit het onderzoek. De produkten worden beschouwd als beter voor het milieu en de eigen gezondheid. Maar dehuidige prijzen liggen ver boven wat men bereid is te betalen, constateren Swoka en LEI. “Kleine prijsverlagingen zijn niet voldoende om het marktaandeel te vergroten.”

Volgens Arie van Genderen van Konsumentenkontakt kunnen de prijzen van biologisch geteelde produkten tien tot vijftien lager worden als ze niet alleen verkocht worden bij natuurvoedingswinkels, maar ook bij supermarkten. “Uitbreiding van het aantal verkooppunten kan ook het marktaandeel vergroten”, aldus Van Genderen.

Op dit moment is het marktaandeel van biologisch geteeld voedsel nog erg klein. Biologische melk heeft een marktaandeel van slechts 0,4 procent. Biologische aardappelen, de "topper' in het biologische segment, die ook in groentewinkels en supermarkten worden verkocht, moeten het stellen met een marktaandeel van 2,5 procent. Slechts een kwart van de consumenten heeft wel eens een biologisch produkt gekocht. Meer dan de helft van de consumenten heeft nog nooit gehoord van produkten met een biologisch keurmerk.