Vendex in Franse supermarktketen

AMSTERDAM, 6 JUNI. Vendex International is bezig in Noord-Frankrijk een keten van discount-supermarkten op te zetten. Het is de eerste keer dat Vendex in een nieuwe onderneming investeert sinds het begin van de herpositionering in 1988, welke gepaard ging met een forse afslanking van het diensten- en detailhandelsconcern.

Afgelopen jaar zijn al tien supermarkten in Noord-Frankrijk geopend. De bedoeling is dat er nog eens ongeveer vijftig bijkomen. Dit heeft directievoorzitter J.M. Hessels van Vendex desgevraagd gezegd.

De supermarkten lijken alleen wat betreft hun naam - Eda - op de Nederlandse Vendexdochter Edah. Ze zijn kleiner en minder "aangekleed' dan de Edah en klanten moeten de artikelen er zelf uit de dozen halen. De prijzen zijn er scherper dan in een gewone supermarkt.

De Eda is vergelijkbaar met de Aldi, de winkelformule waarmee het Duitse detailhandelsconcern Albrecht (ook in Nederland) veel succes heeft. In Frankrijk is de formule nog tamelijk onbekend. De Fransen zijn gewend aan grote "hypermarkten', buiten de steden. Volgens Vendex is er niettemin ook behoefte aan kleinere supermarkten in de stadscentra. Behalve Vendex International zijn ook Duitse bedrijven (onder andere Albrecht) bezig in het dichtbevolkte Noord-Frankijk ketens van kleine supermarkten op te zetten.

De uitbreiding van de Vendex Foodgroup in Noord-Frankrijk toont aan dat Vendex een andere weg opgaat. Na jaren van winstdaling is er - door een verdubbeling van de winst van 90 tot 183 miljoen gulden in het afgelopen boekjaar - weer geld voor grotere investeringen, aldus Hessels. Volgens hem bedraagt de investerings- en financieringsruimte dit jaar 400 miljoen gulden, waarvan 100 miljoen beschikbaar is voor expansie. Het grootste deel daarvan gaat naar de Franse supermarktketen.