Met Pearl Jam dringt Sound of Seattle door tot Pinkpop-festival

Op de 23ste editie van het Limburgse Pinkpopfestival treden maandag onder andere Soundgarden en Pearl Jam op, groepen uit de hippe Amerikaanse rockstad Seattle. Hoe ver draagt de Sound of Seattle?

Twee jaar geleden viel moeilijk te voorspellen, dat uitgerekend de saaie industriestad Seattle in het uiterste noordwesten van de Verenigde Staten zou worden uitgeroepen tot het epicentrum van een nieuwe rock-explosie. Jimi Hendrix was er geboren en de hardrockgroep Queensryche kwam uit de buurt, maar daarmee was vrijwel alles gezegd. “Er bestaat geen uitgesproken sound of Seattle,” vertelde zanger Chris Cornell van Soundgarden na een concert in een (toen nog) praktisch leeg Paradiso, “omdat iedereen er zo snel mogelijk weg probeert te komen. Er zijn nauwelijks zalen om op te treden en we zitten zo ver weg van de rest van de bewoonde wereld, dat we honderden kilometers moeten reizen om ergens anders te spelen.”

Het isolement werkte uiteindelijk in Seattle's voordeel. Rond het onafhankelijke platenlabel Sub Pop onstond een bloeiende scene die groepen als Mudhoney, Soundgarden en Mother Love Bone opleverde. Ook het eerste album van de groep Nirvana, Bleach, kwam uit op Sub Pop. Hoewel er in eerste instantie niet meer dan enkele tienduizenden van werden verkocht, leverde de groeinde reputatie van het rumoerige gitaartrio een verbintenis op met het kapitaalkrachtige Geffen Records.

“Het grappige van Nirvana,” zei popfilosoof en voormalig Rolling Stone-journalist Greil Marcus in een recent vraaggesprek, “is dat het in feite gaat om een ordinaire punkgroep. Nu de platenindustrie er lucht van heeft gekregen dat daar geld aan kan worden verdiend, willen ze opeens allemaal een plaat uitbrengen van zo'n agressief lawaaigroepje uit Seattle. Geen van allen hebben ze begrepen waar het werkelijk om draait. Nirvana verwoordt de verwarring van een generatie van adolescenten, zoals Elvis Presley indertijd de rebelse geest van de jaren vijftig wist te vangen.”

Na de miljoenenverkoop van de opvolger Nevermind en de inmiddels door de komiek Weird Al Yankovich op de hak genomen hit Smells like teen spirit, wil Nirvana's zanger en gitarist Kurt Cobain niets meer weten van de Seattle-connectie. Vooral het muzikaal beduidend veelzijdiger Pearl Jam moet het ontgelden, want volgens Cobain probeert deze groep goede sier te maken met zijn succes. Tussen Soundgarden en Pearl Jam, die ieder op hun eigen wijze een moderne variant brengen op de blues-georienteerde hardrock uit de jaren zeventig, botert het beduidend beter. Pearl Jam, dat met Ten een melodieuze en geïnspireerde rockplaat uitbracht, is de groep die de grootste kans maakt om de kortstondige trend op eigen kracht te overleven. “Als iedereen blijft doorzaniken over Seattle,” verkondigde bassist Jeff Ament, “dan verhuizen we naar Texas.”