IBM brengt gekloonde klonen op de PC-markt

ROTTERDAM, 5 JUNI. Een snelle manier voor het behalen van succes is het kopiëren van andermans succes. Computerfabrikant IBM geeft die les nieuwe betekenis door kopieën van zijn eigen produkten te kopiëren.

IBM forceerde tien jaar geleden een doorbraak in het gebruik van computers met de lancering van een produkt genaamd Personal Computer. De PC werd een doorslaand succes, de merknaam werd zelfs soortnaam. De PC's waren eenvoudig te kopiëren en de ene na de andere fabrikant bracht vrijwel identieke machines onder eigen naam op de markt. Veelal geproduceerd in lage-lonen-landen bleven de IBM-klonen ver onder de prijs van het originele produkt.

Met een mengeling van trots en arrogantie zag de Amerikaanse computerreus toe hoe een leger klonen vervolgens vanuit Azië de Westerse wereld overspoelde. Het deerde de reus nauwelijks: de machines hadden een slechte reputatie als het ging om betrouwbaarheid en kwaliteit waardoor grote ondernemingen, het traditionele jachtterein van IBM, zich verre hielden van de kopieën. Totdat de kwaliteit van de klonen beter werd en ook grote ondernemingen onder druk van recessie en kleinere automatiseringsbudgetten de moeder van de PC in de steek lieten.

Gisteren heeft IBM de tegenaanval ingezet: in Londen werd een door IBM-gefinancierde Europese onderneming ten doop gehouden die IBM-machines onder een andere naam - als waren het authentieke klonen - op de markt zal brengen. Individual Computer Products International (ICPI) zal zijn produkten met onmiddellijke ingang in Groot-Brittannië op de markt brengen en in de loop van het jaar ook andere Europese landen voorzien van de gekloonde klonen. De nieuwe machines gaan schuil onder de naam Ambra en de goedkoopste machine gaat in Groot-Brittannië 885 pond kosten, ruim 2.900 gulden.

De Ambra-machines worden samengesteld uit onderdelen afkomstig van bedrijen in Taiwan, Singapore, Duitsland, Maleisië en het Verenigd Koninkrijk. Voorlopig zal IBM geen onderdelen leveren aan de fabrikant. De software zal Ambra betrekken van IBM's rivaal Microsoft.

Officieel zal de onderneming op eigen benen moeten staan. ICPI hoeft niet bij de computergigant aan te kloppen om steun op het gebied van service en marketing. Bovendien zullen IBM-verkopers niet aangemoedigd worden Ambra aan te prijzen aan klanten op zoek naar machines goedkoper dan de IBM-computers. Ook mag ICPI zijn binding met IBM niet gebruiken in advertenties.

Computeranalisten wijzen erop dat de strikte scheiding tussen de twee bedrijven wel begrijpelijk is, maar dat winkeliers klanten - desnoods tussen neus en lippen - wel op de verbinding zullen wijzen.