Fokker krijgt van Dasa toch weer leidende rol

ROTTERDAM, 5 JUNI. Fokker krijgt binnen een beoogd samenwerkingsverband met Deutsche Aerospace (Dasa) toch de leiding bij het ontwerpen, bouwen en verkopen van regionale vliegtuigen voor 60 tot 130 passagiers. Dat meldde gisteren Dasa-woordvoerder Grosse-Leege vanuit München in een kennelijke poging het hoogopgelaaide wantrouwen bij Fokker te bezweren. In Amsterdam was de indruk ontstaan dat Dasa na overname van 51 procent van de Fokker-aandelen de Nederlandse vliegtuigbouwer tot een soort assemblagebedrijf zou willen degraderen.

Dat is geheel onjuist, zegt Dasa nu. Volgens zegsman Grosse-Leege is er blijkbaar een misverstand ontstaan door de interpretatie van het begrip "industriëlle Führung' waarover Dasa-topman Schrempp eerder deze week sprak. Die "industriële leiding' komt er op neer dat de leiding binnen een consortium, waarvan Fokker deel zal uitmaken, in de eerste plaats berust bij het bedrijf dat daarin het grootste aandeel heeft en dat is Dasa. Dat neemt, volgens Grosse-Leege, echter niet weg dat minderheidsdeelnemers in zo'n consortium de volledige zeggenschap kunnen houden over een van te voren afgesproken assortiment.

De Dasa-zegsman noemde het voorbeeld van Eurocopter, waarin Dasa voor 40 procent en het Franse Aerospatiale voor 60 procent deelneemt. Dasa heeft binnen het Eurocopter consortium de volledige vrije hand bij het ontwikkelen van lichte helikopters terwijl meerderheidsdeelnemer Aerospatiale zich toelegt op de bouw van zwaardere helikopters. Binnen Eurocopter kan Dasa dus zelf als minderheidspartner besluiten tot de ontwikkeling van een nieuwe helicopter.

Het Duitse persbureau DPA meldde gisteren dat bestuursvoorzitter Schrempp van Dasa in een gesprek met zijn collega E.J. Nederkoorn van Fokker het eerder gerezen misverstand heeft opgehelderd. Daarbij zouden de twee maanden geleden gemaakte principe-afspraken tussen beide bedrijven zijn herbevestigd. Die afspraken houden in dat Fokker de leidende firma is en blijft voor wat betreft de bouw van straalvliegtuigen met 60 tot 130 stoelen, ook als er na afloop van het Fokker-100 programma een nieuwe generatie vliegtuigen moet worden ontwikkeld.

Fokker-woordvoerder Rob Mol ontkent overigens dat Nederkoorn en Schrempp elkaar gisteren zouden hebben gesproken, al is Fokkers topman wel met andere Dasa-functionarissen in de slag geweest. Mol: “Wat Dasa nu allemaal zegt is voor rekening van de Duitsers. Wij houden er hoe dan ook aan vast dat wij het leiderschap zullen krijgen, ook als de Duitsers ons bedrijf voor 51 procent in handen zullen krijgen.”