Ahold ziet winst 11,5 pct stijgen

Het detailhandelsconcern Ahold behaalde in het eerste kwartaal van 1992 een hoger resultaat na belastingen.

In de eerste drie maanden steeg de winst met 11,5 procent van 76,4 tot 85,1 miljoen gulden. Het bedrijfsresultaat steeg met 25,7 procent van 116,6 tot 146,5 miljoen gulden. Zonder de consolidatie van de Amerikaanse detailhandelsketen Tops zou het bedrijfsresultaat zijn gestegen van 116,6 miljoen naar 126,93 miljoen, ofwel een toename van 8,8 procent.

Ahold handhaaft de verwachting dat het resultaat na belasting dit jaar verder zal toenemen. In Nederland - inclusief de net gestarte activiteiten in Tsjechoslowakije - trok het bedrijfsresultaat met 6,9 procent aan tot 64,9 miljoen (1991: 60,7 miljoen). Het detailhandelsconcern Albert Heijn en de speciaalzaken Gall & Gall en Etos, behaalden hogere resultaten, terwijl er in Tsjechoslowakije sprake was van aanloopverliezen.

In de VS werden de resultaten opgekrikt door de consolidatie van Tops. In het eerste kwartaal van 1991 was Tops nog niet in de cijfers van het Ahold-concern verwerkt. In de eerste drie maanden van 1992 ging het bedrijfsresultaat in de VS met maar liefst 40,3 procent omhoog tot 44,7 miljoen dollar (1991: 31,9 miljoen dollar).

De andere supermarktketens in de VS (Bi-Lo, GFS en FNS) zagen het bedrijfsresultaat groeien met 6,5 procent tot 33,9 miljoen dollar, vooral door goede prestaties van Bi-Lo.

De omzet van het Ahold-concern in guldens steeg met 22,2 procent tot 6,7 miljard gulden. In Nederland klom de omzet 8,3 procent tot 3,3 miljard gulden. In de VS ging de omzet sterk omhoog (thans inclusuief Tops). De omzet trok aan 34 procent aan tot 1,9 miljard dollar. Zonder Tops zou de omzet in de VS met slechts 5,1 procent zijn toegenomen.