Ahold profiteert van VS-winkelketens

Ahold mag de Amerikaanse consument dankbaar zijn. De winst die de kruideniers uit Zaandam over het eerste kwartaal maakten, kwam voor een groot deel voort uit de consolidatie van de Amerikaanse detailhandelsketen Tops Markets. Ahold presenteerde gisteren na sluiting van de beurshandel een stijging van de netto winst van 11,5 procent tot 85,1 miljoen gulden.

Tops is één van de drie supermarktketens die Ahold in de VS bezit. De keten bestaat uit zo'n 60 zeer grote supermarkten en bijna honderd kleinere winkels in het noordwesten van de staat New York. De overige drie - Bi-Lo, Giant Food en First National Supermarket - liggen in hetzelfde gebied: aan de oostkust van de VS. Ook deze drie ketens droegen overigens positief bij aan het bedrijfsresultaat over de eerste drie maanden van het jaar.

De koers van Ahold klom gisteren kort voor het sluiten van de markt in afwachting van de cijfers een gulden naar 87,20 gulden. Vandaag kwamen er nog eens negen dubbeltjes bij en noteerde Ahold omstreeks het middaguur 88,10 gulden. Daarmee benaderde Ahold het "all time high' dat op 16 april van dit jaar werd gevestigd. Toen bereikte het aandeel een waarde van 89,20 gulden. De laagste koers werd lang geleden (op 2 maart 1974) gemeten op iets meer dan twee gulden.

De winst van de Amerikaanse ketens is opmerkelijk in het licht van de heersende recessie in de VS. De omzetten van de verschillende ketens leden nauwelijks onder de magere economische situatie. Vooral Bi-Lo deed het goed. Bij First National Supermarket was de recessie het meest voelbaar al steeg ook daar de omzet nog, zij het heel licht. In de eerste drie maanden van het lopende boekjaar ging het bedrijfsresultaat van Ahold in de VS met maar liefst 40,3 procent omhoog. Het kwam uiteindelijk uit op 44,7 miljoen dolar.

De omzetten op de Amsterdamse effectenbeurs stonden vandaag in schril contrast met die in de winkels van Ahold. Aan de vooravond van het pinksterweekend hielden beleggers op het Damrak zich uiterst koest en gingen er bar weinig stukken van de hand. De beleggers en handelaren koesterden zich met de gedachte aan drie lange vrije dagen. “Maar over het algemeen lijdt Ahold daar niet zo onder. De klant slaat op dergelijke momenten flink boodschappen in. En met de zegeltjes die hij daarvoor krijgt kan de klant intussen ook beleggen”, zei een hoekman vanmorgen.