TNO: zeeschepen veiliger met kleine tussenruimtes

DELFT, 4 JUNI. De veiligheid op cruiseschepen en veerboten kan worden verbeterd door de ruimte tussen de binnen- en buitenwand te verkleinen.

Bij een botsing zal daardoor minder water in de tussenruimten stromen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Centrum voor Mechanische Constructies van TNO. Eind vorig jaar werden voor dit onderzoek bij Moerdijk botsproeven gedaan met twee binnenvaarttankers. Een dubbele wand vangt een groot deel van de klap op,zo blijkt uit het onderzoek van ir. A. Vredeveldt en ir. L. Wevers. Zij concluderen dat een afstand van 75 centimeter tussen binnen- en buitenwand al voldoende is. In de jaren zestig werd voor de constructie van veerboten en cruiseschepen een veiligheidsnorm vastgesteld. Volgens die norm moet eenvijfde van de scheepsruimte worden vrijgehouden voor de ruimte tussen binnen- en buitenwand. De onderzoekers wijzen erop dat het met met dubbelwandige schepen ook mogelijk is meer gevaarlijke stoffen over binnenwateren te vervoeren. De TNO-medewerkers denken dat stoffen die nu nog per tankwagen worden vervoerd, veiliger kunnen worden opgeborgen in tankschepen met een dubbele wand.