H & M: ZWEEDSE KLEDING VOOR IEDEREEN; Cindy Crawford boven je bed

Meer dan twintig jongens van een jaar of twaalf rijden op crossfietsen het podium op.

Ze zien er stoer uit. Petjes op of zakdoeken om hun hoofd geknoopt, donkerrode, blauwe en groene katoenen broeken aan en daarboven korte jacks met (opengeritste) capuchons of roodgeblokte houthakkersblousons. Zo begon afgelopen dinsdag de internationale presentatie van de nieuwe collectie van het Zweedse kledingconcern Hennes & Mauritz in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Hennes en Mauritz staat voor dameskleding en herenkleding. In Zweden bestaat het concern al 45 jaar en sinds drie jaar heeft het filialen in Nederland, inmiddels in zo'n vijftien plaatsen. Verder zijn er H & M winkels in Zwitserland, Denemarken, Noorwegen en Duitsland. In België worden nu de eerste winkels gevestigd.

Voor de modeshow waren vertegenwoordigers van de pers en uit de modewereld uit deze landen uitgenodigd. H & M deed er alles aan om van de show een spectaculair evenement te maken. Een operazangeres, een lichtshow, een Afrikaanse band, een houseparty en zes motorrijders op Harley Davidsons begeleidden de presentatie van de nieuwe kleding. De trend was duidelijk: gemakkelijke kleding voor overal en iedereen. Veel grote truien, soepelvallende driekwart-jassen, leggings en korte rokjes met maillots eronder. Voor de mannen houthakkersblouses, gewatteerde jassen, schipperstruien en windjacks met kaplaarzen. Dit alles uitgevoerd in donkere aardkleuren als bruin, rood, beige, groen en veel zwart en grijs.

Bij H & M kun je niet alleen terecht voor soepele vrije-tijdskleding maar ook voor uitgaanskledij. Voor de vrouwen waren er lange plisé-rokken, opengeknoopte blouses met ruches, strakke mantelpakjes en lange jurken met strak bovenlijf en wijd uitlopende rok te zien. Jonge carrièremannen op de beurs dragen volgens H & M lichtgrijze pakken. Op de show werden ze begeleid met het lied "Money, money, money'. En natuurlijk kwam ook de lingerie van H & M aan bod, waarvoor afgelopen jaar de reclameposters met Cindy Crawford in ondergoed uit de abri's werden gerukt. Onder lange zwart satijnen badjassen droegen de modellen zwarte en rode kanten beha's, onderbroeken en body's.

De enorme diversiteit aan kleding komt overeen met het "no nonsense' beleid van H & M: kwaliteitskleding voor een lage prijs. Het bedrijf richt zich daarbij op een groot publiek: werkende twintigers, nette veertigers en kinderen in drie leeftijdscategorieën: baby's, kinderen tot tien jaar en flitsende tieners (de zogenaamde "Impuls'lijn). Dat was in één oogopslag te zien, toen tegen het einde van de show een grote groep modellen in heel uiteenlopende kledij het podium opliep. Alsof ze zo van de straat waren geplukt.