Auto-industrie in VS wint weer terrein op Japan

DETROIT, 4 JUNI. De drie grote Amerikaanse autofabrikanten hebben in mei meer auto's verkocht. General Motors, Ford en Chrysler konden hierdoor hun binnenlands marktaandeel vergroten ten koste van de Japanse producenten.

Analisten zien in de ontwikkeling een duidelijke indicatie dat de Amerikaanse auto-industrie, die nog steeds in de rode cijfers zit, zich herstelt.

Over de hele maand mei steeg de autoverkoop in de VS, inclusief geïmporteerde auto's, met 3,3 procent. De "Grote Drie' Amerikaanse fabrikanten zagen hun verkopen met 7,9 procent stijgen. De Japanners werden geconfronteerd met een daling van 8,3 procent.

“Het is van betekenis dat buitenlandse merken in mei drie procent van hun marktaandeel, van 39 naar 36 procent, hebben verloren,” aldus Ronald Glantz, een analist van Dean Witter Reynolds. De vijf grote Japanse producenten - Toyota, Honda, Nissan, Mazda en Mitsubishi - verhoogden per 1 maart hun prijzen met 2,8 procent (gemiddeld 441 dollar per auto). De in prijs verhoogde auto's bereikten in mei de showrooms.

Tom Webb, senior econoom bij de Amerikaanse organisatie van autodealers, zei dat de verkopen in mei de beste in anderhalf jaar waren. Het marktaandeel van General Motors, Ford en Chrysler steeg in mei tot 66,2 procent, vergeleken met 63,8 procent een jaar geleden.

De drie Amerikaanse producenten en de zeven Japanse autofabrikanten met Noordamerikaanse fabrieken verkochten in de laatste tien dagen van de maand 10,8 procent meer personen- en lichte vrachtauto's. De tien producenten zagen hun gezamenlijke verkoop stijgen tot 50.864 auto's per dag. Vorig jaar was dat in dezelfde periode nog 45.918 per dag.

General Motors, Ford en Chrysler zagen hun verkopen tussen 21 en 31 mei met 14,5 procent stijgen. De verkoop van in Noord-Amerika geproduceerde Japanse auto's daalde tussen 21 en 31 mei met 3,8 procent.

General Motors' verkopen stegen in de laatste tien dagen van mei met 12,6 procent. De verkopen van Ford groeiden met 17,5 procent. “Onze dealers zijn optimistisch over de verdere vooruitzichten,” aldus een woordvoerder. Bij Chrysler stegen de verkopen met 14,7 procent. Een stijging van 23,8 procent bij de populaire minivans en jeeps compenseerde een daling met 17,7 procent bij de personenauto's.

Van de Japanners zagen in de laatste tien dagen van mei alleen Nissan (3,4 procent) en Subaru (57,3 procent op een klein volume) hun verkopen stijgen. Honda verkocht 11,6 procent minder, Mazda 44,8 procent, Mitsubishi 1,2 procent en Toyota 8,9 procent.

Naast de prijsverhoging zijn er nog andere oorzaken voor de opleving van de Amerikaanse auto-industrie en de terugloop van de Japanners. De Japanse economie is de afgelopen periode afgezwakt. Bovendien zijn de Japanse autoproducenten onder politieke druk komen te staan als gevolg van de onevenwichtige handelsrelatie met de Verenigde Staten en de kracht van de yen ten opzichte van de dollar. (AP, Reuter)