Adverteerders blij met regen

De regen die dezer dagen in Nederland viel kwam voor adverteerders en reclamebureaus als geroepen.

Zelden waren de kijkcijfers van de advertentieblokken van RTL4 en de publieke omroep zo laag als de afgelopen twee weken. De kosten van een tv-spotje worden berekend per procent kijkdichtheid ("grp', ofwel gross rating point) voor een spot van dertig seconden. Voor het tweede kwartaal van dit jaar rekende de STER op een gemiddelde van 2.250 gulden per 30 seconden, maar door lage kijkdichtheid moesten de tarieven ijlings omlaag. De STER verlaagde ze met 10 procent, maar nog zit het advertentiebureau van de publieke omroep met haar schatting boven de reële kosten.

Ook het (dit kwartaal iets goedkopere) bureau IP, de advertentieverkoper van RTL4, heeft te lijden gehad onder het mooie weer. Maar IP heeft er wat op gevonden. Als in de maanden juli en augustus door weerman John Bernard wordt voorspeld dat de temperatuur boven de 25 graden stijgt, dan komt de adverteerder in aanmerking voor een "mooi-weer garantie': het spotje kan dan worden verplaatst naar de late avond en de kosten per grp komen gegarandeerd niet boven een bepaald bedrag uit. Als er achteraf toch teveel blijkt te zijn betaald, dan vergoedt IP dat met extra zendtijd.

Frank Eijken, algemeen directeur van IP, spreekt van een "nouveauté op de tariefkaart'. “In de advertentiemarkt is al enthousiast op ons aanbod gereageerd.” (TR)