Hoe lang blijft Fokker nog op het Damrak?

De kans dat Fokker zijn identiteit moet inleveren, is slecht gevallen bij de meeste aandeelhouders van de vliegtuigfabrikant uit Amsterdam. Deutsche Aerospace (Dasa) wil de zeggenschap over de vliegtuigbouwer en dat vinden ze in Nederland niet leuk. De controle van Fokker over de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen verdwijnt via Dasa in een Frans-Duits-Italiaans samenwerkingsverband.

Dasa wil volgens de Duitse plannen een meerderheidsbelang van 51 procent in Fokker nemen. Daartoe zal het onder andere het belang dat de Nederlandse Staat in Fokker heeft, overnemen. Dat belang - 31 procent groot - is op basis van de huidige koers van Fokker circa 370 miljoen gulden waard. Fokkers totale marktcapitalisatie is op dit moment bijna 1,2 miljard gulden. Dasa zou naast het pakket van de Staat de aangekondigde aandelenemissie van 500 miljoen gulden van Fokker kunnen gebruiken om het gewenste meerderheidsbelang te veroveren. Als Dasa de 14 miljoen nieuwe aandelen via de emissie en de ruim 10 miljoen aandelen van de Staat heeft, is Dasa in bezit van de gewenste 51 procent.

De koers van Fokker reageerde vanmorgen negatief op de nieuwste ontwikkelingen. Het aandeel verloor een gulden van haar waarde en was aan het begin van de middag voor 34,50 gulden te koop. Op de beursvloer weet men de koersdaling aan de angst voor een laag bod van de Duitsers voor de Fokker-aandelen. Volgens beursanalisten kan de koersdaling nog wel even doorgaan zolang de onderhandelingen niet zijn afgerond. “Maar er zit een absolute bodemprijs in Fokker van 30 gulden”, weet een analist, die tegelijkertijd meldt dat het aandeel voorlopig niet meer dan 40 gulden zal kosten. Precies zes jaar geleden betaalden beleggers nog 81,50 gulden voor een "Fokkertje'.

Een pessimistisch gestemde handelaar wijst erop dat de samenwerking met Dasa op termijn er wel eens toe kan leiden dat Fokker geheel van de beurs verdwijnt. “Natuurlijk, ze stoppen Nederkoorn snel in de Board van Daimler (de Duitse industriële groep waarvan Dasa een dochter is - red.) en zetten een grote Europese vliegtuigbouwer op die echt geen notering op het Damrak meer nodig heeft”, zegt hij.