Detective doet goede zaken in Japan

TOKIO, 3 JUNI. Steeds meer Japanners nemen een detectivebureau in de arm om er achter te komen hoe anderen over hen denken. Vorig jaar huurden 2.000 Japanners een detective in; dat is bijna drie keer zo veel als een jaar eerder. De meeste Japanners die besluiten tot deze stap zijn dertigers en veertigers, salariiman, in felle concurrentiestrijd verwikkeld om promotie in hun bedrijf.

“De meesten van hen zijn zelfverzekerde mensen”, zegt Kosei Tashiro, directeur van de vereniging van detectivebureaus in Tokio. “Wanneer prestigieuze ondernemingen jacht op hen maken, is het gebruikelijk dat deze de kwaliteit van de betrokken persoon al van haver tot gort hebben onderzocht. Maar sommigen lopen daarop vooruit en laten zich door een detective zelf onderzoeken.”

Zo'n onderzoek kost honderdduizend yen (bijna 1.500 gulden), exclusief extra kosten. Karakter, carrière, bezit, seksuele contacten, de mening van de buren en de collega's, alles wordt nageplozen.

Een veertiger, afdelingschef bij een handelsonderneming en een serieus persoon, liet zich eens onderzoeken omdat hij een schitterende toekomst voor zich had en een invloedrijke relatie had die ook bij het bedrijf werkte. Hij wilde wel eens weten hoe hoog hij ten slotte zou eindigen. Dat viel tegen. Zijn collega's vonden hem maar een lastpost, een blok aan hun been, en zijn ondergeschikten zeiden dat hij hen het vel over de neus haalde en niet veel om anderen gaf. Het detectivebureau zei hem dat hij zijn hoop op carrière bij dit bedrijf beter kon laten varen. “We rapporteren de waarheid zoals die is”, zegt Tashiro.

Een groeiende markt voor de detectivebureaus zijn jongemannen die willen trouwen. Velen laten zich onderzoeken en geven, als het resultaat meevalt tenminste, vervolgens het rapport aan hun vriendin.