De emancipatie van het sieraad

Onder de titel "Het ongedragen sieraad' besteedt de KunstRai dit jaar voor het eerst bijzondere aandacht aan sieraden.

In een hoek van de Holland Hal wordt een selectie getoond uit de collecties van vijf Nederlandse musea: het Kruithuis, Gemeentemuseum Arnhem, Centraal Museum Utrecht, het Van Reekum Museum in Apeldoorn en het Kostuummuseum in Den Haag. De grote afwezige is het Stedelijk, dat geen bruiklenen wilde afstaan voor een commerciële manifestatie.

"Het ongedragen sieraad' is georganiseerd door Stichting Paloma, een nieuwe samenwerking tussen Paul Derrez (Galerie Ra), Louisa Smit (Galerie Smit) en Mari-Josée van Hout (Galerie Marzee). In de achttien vitrines staan werken van één Amerikaanse, Rhonda Zwillinger, en zeven Nederlanders: Gijs Bakker, Peggy Bannenberg, Onno Boekhout, Birgit Laken, Annelies Planteydt, Philip Sajet en Rob Smit.

Sajet en Smit (organisator van de eerste Sieraden Biënnale in de nieuwe Rotterdamse KunstHAL) figureren ook prominent in de afzonderlijke presentaties van galeries Marzee en Smit. Sajets nieuwste werk is een citaat van Francis Bacon in goud ("Man now realizes that he is an accident. That he is a completely futile being' en zo verder) met punten van diamant.

Als initiatief is "Het ongedragen sieraad' uitstekend. Het is toe te juichen dat de drie belangrijkste galeries samenwerken. Belangrijker nog, het sieraad wordt erkend als een volwaardige partner naast de beeldende kunst. In de uitwerking is deze "emancipatie' van het sieraad echter minder overtuigend. Een aantal van acht ontwerpers is geen representatief beeld maar een enigszins willekeurige keuze. De in "Paloma' verenigde galeriehouders (Commercie) hebben kennelijk onvoldoende overwicht op de musea (Kunst), een machtsverhouding die culmineert in de halstarrige en hautaine houding van het Stedelijk.