KLM-bestuur gelaakt om falend beleid

AMSTERDAM, 30 MEI. De commissarissen van de KLM kritiseren het bestuur wegens falend beleid bij het Franse Air Littoral, dat voor 35 procent in bezit is van de KLM. Ondanks een investering van 150 miljoen gulden maakt Air Littoral nog steeds verlies.

De commissarissen baseren zich op een geheime studie naar de levensvatbaarheid van de regionale luchtvaartmaatschappij door het accountantsbureau KPMG. In reactie op de kritiek is inmiddels een van de verantwoordelijke directeuren van de afdeling deelnemingen vertrokken.

De KLM-commissarissen laten op dit moment ook onderzoek uitvoeren naar de overlevingskansen van een andere deelneming, Northwest Airlines. De KLM investeerde al 400 miljoen dollar in deze noodlijdende Amerikaanse onderneming, waarvan ze 20 procent bezit. Opmerkelijk is dat de KLM het belang in Northwest tijdens het mislukte overleg met British Airways over een fusie als "strategische troef' opvoerde.

De KLM overweegt nu af te stappen van het beleid om uit te breiden via deelnemingen in andere luchtvaartmaatschappijen. Ze stak tot nog toe honderden miljoenen guldens in buitenlandse branchegenoten, maar ze heeft daarop alleen verlies geleden.

De verliezen op deelnemingen hebben een sterk negatieve invloed op de winst van de KLM. De onderneming maakt volgende week weliswaar een “bescheiden winst” over het boekjaar 1991 bekend, maar het herstel van het recordverlies uit 1990 (630 miljoen gulden) is louter toe te schrijven aan verbetering van de operationele activiteiten.

Via deelnemingen en samenwerkingsverbanden wil de KLM de komende jaren haar Europese marktaandeel vergroten van 2,6 procent tot 15 procent. Financieel noch operationeel blijkt de KLM echter van haar investeringen te profiteren. De maatschappijen waarin zij deelneemt blijken zich nauwelijks onderdeel van de KLM te voelen. Bij de meeste is weinig of niets van KLM-invloed te merken. Het Britse Air UK (14,9 procent KLM) lijdt vooral onder de lokale recessie, maar bij Air Littoral en Northwest zijn de moeilijkheden structureel. De KLM heeft inmiddels eigen managers ter assistentie gestuurd.

De directie van Northwest Airlines heeft het personeel gevraagd af te zien van loonsverhoging. Northwest-directeur John Dasburg schrijft dat de luchtvaartmaatschappij in een strijd op leven en dood is gewikkeld met haar drie grote Amerikaanse concurrenten.