Parkeermeter in de auto voorkomt gehannes

Het inrichten van parkeerinstallaties kost veel geld. Daarnaast is het parkeergeld vaak een bron van irritatie, zowel voor de parkeerwachter als de automobilist.

Op de internationale vakbeurs voor ontwerp, beheer en onderhoud van verkeers- en vervoersinfrastructuur Intertraffic '92 in Amsterdam werd vorige week de oplossing aangedragen: de parkeermeter voor in de auto. Er zijn verschillende mogelijkheden. Easy Park van het Zwitserse bedrijf Ascom is een microprocessor op creditcard-formaat, die in een houder achter de voorruit van de auto wordt geplaatst. Het apparaatje - nauwelijks groter dan een pakje sigaretten - kan tegen betaling elektronisch worden "opgeladen', waarna de automobilist voor het parkeren alleen nog maar het voor de tariefzone geldende tarief hoeft in te stellen. Easy Park telt dan automatisch af tot nul. De beheerder kan met behulp van een draadloze handcomputer nagaan of de Easy Park correct is ingesteld. Dat gebeurt door middel van elektromagnetische golven die door de autoruit heengaan.

Voor het opladen kan men terecht in daartoe bestemde terminals, op postkantoren, in supermarkten en in benzinestations. De hoogte van het bedrag dat men vooraf betaalt kan door de automobilist zelf worden bepaald. Tijdens het opladen controleert de computer in welke stad of wijk de automobilist heeft geparkeerd, zodat het parkeergeld automatisch kan worden overgemaakt naar de rechthebbende beheerders. Iets handiger in het gebruik lijkt ons Le Piaf van het Franse bedrijf Hello. In deze mobiele parkeermeter past een soort telefoonkaart met "parkeereenheden' die men bij de kiosk kan kopen. In Frankrijk wordt dit systeem al in meer dan twintig steden toegepast, waaronder Lyon, Marseille, Belfort en Reims. Le Piaf is reeds gesignaleerd in Zweden (Göteborg), VS (Fort Lauderdale), Spanje (Almeria en Tarassa), Andorra en Amsterdam.

Alle inspanningen nemen niet weg dat met de huidige toename van het verkeer routegeleidingstechnieken op de lange termijn niet toereikend zullen zijn. Ook de voorkeursroutes zullen binnen de kortste keren verstopt raken. Sommigen pleiten dan ook voor automatische besturing van auto's ofwel het met hoge snelheid in de file rijden (platooning). De voorbereiding van dergelijke systemen is reeds in volle gang. De Universiteit van Berkeley werkt in het kader van het PATH-programma aan een "voertuigentrein' van vijftien auto's. Het radarsysteem dat ervoor moet zorgen dat de auto's voldoende afstand houden is enkele jaren geleden reeds ontwikkeld. Radar afstandsregeling moet op snelwegen een capaciteitswinst van tien procent een een veiligheidswinst van vijftien procent opleveren.