Laatste Verkade verruilt Zaandam voor Londen

ZAANDAM, 30 APRIL. Wat zouden zijn voorouders daarvan zeggen? Erik Verkade, de laatste van de familie die Koninklijke Verkade nog bestuurt, wordt na de zomer Europees commercieel directeur van McVitie's, een dochter van United Biscuits dat het Zaanse familiebedrijf in 1990 heeft opgekocht.

Voor Erik Verkade komt een ander in de plaats die leiding mag gaan geven aan de voorheen oer-Nederlandse biscuit-, zoutjes- en chocoladefabrikant Verkade. Het wordt iemand van buiten het bedrijf. Geen Brit, maar iemand uit één van de grote Nederlandse voedingsmiddelenconcerns. Onderhandelingen daarover zijn nog gaande en zolang bewaart Verkade het stilzwijgen.

Erik Verkade heeft eind vorig jaar zijn twee mededirecteuren zien vertrekken. Die konden zich niet verenigen met de besluiten die door McVitie's in Londen werden genomen. Nu vertrekt hij zelf, niet uit onvrede, maar juist omdat dat de volgende logische stap is in de integratie van Verkade in United Biscuits. Erik krijgt een kantoor in Londen en Verkade gaat Europees.

Zonder McVitie's had Verkade vorig jaar geen winststijging (van 29 procent), maar een winstdaling geboekt. Daarover liet algemeen directeur van McVitie's B.D. Chadbourne gisteren na de persconferentie over de resultaten van Verkade geen misverstand bestaan.

De winstgroei (van 19,3 naar 42,9 miljoen gulden), zo verklaarde Chadbourne, was deels autonoom en deels te danken aan de introductie van nieuwe produkten door McVitie's bij Verkade. Verkade mocht de in Engeland populaire Chocolate Hob Nobs (koekjes met chocola) uit het assortiment van McVitie's in Nederland verkopen. Omgekeerd heeft McVitie's de Choc a Logs van Verkade op de Engelse markt gebracht. Daarnaast heeft Verkade het recht verworven om produkten van McVitie's in Frankrijk te verkopen.

De autonome groei van de winst van Verkade is het gevolg van een aanzienlijke besparing op de produktiekosten. En ook daar heeft McVitie's de hand in gehad, zo verzekerde Chadbourne. De preciese omvang van die besparing liet hij echter in het midden.

Chadbourne prees Erik Verkade, die sinds het opstappen van directievoorzitter drs. F.H. Tournier in december de voorzittershamer hanteert, en Verkade prees McVitie's. Dank zij McVitie's kan Verkade nu op de tafel kijken waarop de grote Europese voedingsmiddelenfabrikanten de taart verdelen. “Vóór de overneming door United Biscuits waren we te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet.”

McVitie's (omzet vorig jaar: 2,5 miljard gulden) ziet Verkade als boegbeeld van haar activiteiten in Europa, samen met het Deense bedrijf Oxford. Komende jaren zal het van oorsprong Schotse bedrijf verder bouwen aan zijn Europese netwerk van partnerships, zo voorspelde Chadbourne. De dochters kunnen dan profiteren van de voordelen die zo'n netwerk biedt, zoals het uitwisselen en ontwikkelen van produkten. Dat klinkt Verkade en de vakbonden als muziek in de oren.

In 1984 boekte Verkade een recordverlies van ruim 14 miljoen gulden. In 1986 kwam daarin een omslag. Maar op dat moment wist Verkade ook al dat het zonder partner geen belangrijke rol zou kunnen spelen in Europa, aldus Erik Verkade. “In United Biscuits hebben we de juiste partner gevonden.” De cijfers lijken hem gelijk te geven: in het laatste jaar van haar zelfstandigheid was de winst van Verkade nog met een luttele 2,5 procent gestegen. Na de overneming, vorig jaar, was dat 29 procent.

Verkade heeft United Biscuits ook binnengehaald om het geld dat de Britten zouden meebrengen. In 1989 en 1990, voordat Verkade in Britse handen overging, had het respectievelijk 15 en 13 miljoen gulden genvesteerd. United Biscuits zegde bij het bod toe dat ze dat investeringsniveau zou handhaven. Dat verklaart waarschijnlijk mede waarom het bestuur van Verkade, toen nog onder leiding van Tournier, het Britse bod destijds te vuur en te zwaard heeft verdedigd tegen aandeelhouders die meer geld wilden zien en met een tegenbod dreigden.

Dit jaar zal McVitie's (United Biscuits) ongeveer vijftien miljoen gulden in Verkade investeren. Daarvan zijn deze week al zes miljoen gulden ter beschikking gesteld voor een produktielijn in de Zaanse chocoladefabriek. Deze investering staat los van de installatie van twee nieuwe produktielijnen die United Biscuits bij de overneming heeft toegezegd. Daarmee wordt volgend jaar een begin gemaakt, zo verzekerde Chadbourne.

Zonder schroom citeerde Chadbourne uit het contract waarin de toekomst van Verkade is vastgelegd: er zullen tot eind dit jaar geen mensen gedwongen worden ontslagen. Over de periode vanaf 1993 is niets afgesproken, maar Erik Verkade zei niet te verwachten dat McVitie's dan haar beleid zal veranderen. Verkade zal ook niet worden opgedeeld in een chocolade- en een biscuitpoot, aldus Chadbourne. Dat was Verkade's grootste angst, toen het eind jaren tachtig in het nauw zat.

Verkade is wel opgedeeld in zes business units. Dat was een idee van McKinsey, dat in februari zijn bevindingen aan Verkade heeft gerapporteerd. De units worden geleid door zes directeuren: drie Nederlanders, een Fransman en twee Britten. Verkade is dus minder Nederlands geworden. Zelfs de omzet, die een paar jaar geleden nog voor 80 procent in Nederland werd gerealiseerd, komt nu voor bijna de helft uit het buitenland, voornamelijk Frankrijk.