Japanners roken en drinken steeds meer

TOKIO, 29 APRIL. Volwassen Japanners hebben vorig jaar 103,1 liter alcohol de man opgedronken, dat is ongeveer 118,2 grote flessen bier en 8,3 flessen saké van elk 1,8 liter, 2,3 procent meer dan in 1990. Daarmee zou de Tokyo Dome, het grote ei-vormige stadion in de Japanse hoofdstad, 7,7 keer kunnen worden gevuld.

In totaal gaven de Japanners 6,4 biljoen yen (ruim 90 miljard gulden) uit aan alcoholische versnaperingen. Wijn werd voor het eerst in vijf jaar minder gedronken, de consumptie ervan daalde met 14,8 procent. Ook whisky en saké verloren aan populariteit, de consumptie daalde met rspectievelijk 6,3 en 2,3 procent, whisky voor het derde achtereenvolgende jaar.

Bier bleef Japans favoriete drank, de consumptie steeg, voor het zevende achtereenvolgende jaar, met 3,9 procent en neemt nu bijna driekwart in van de totale alcohol-consumptie. Ook shochu, een soort genever, vinden Japanners lekker, de consumptie hiervan steeg met 3,3 procent

Alcohol-analisten schrijven de gestegen alcohol-consumptie toe aan het feit dat meer vrouwen zijn gaan drinken.

Japans Saké Cultuur Onderzoeksinstituut verklaarde de daling van de whisky-consumptie uit het feit dat mensen liever bier drinken omdat bier minder alcohol bevat. Japanse kranten maakten zich dit weekeinde in hoofdartikelen zorgen om de gestegen alcohol-consumptie. Ook het feit dat Japanners roken alsof hun leven ervan afhangt en vorig jaar 328,3 miljard sigaretten oprookten, is onderwerp van vermanend hoofdcommentaar.

In Japan krijgt de anti-rookcampagne geen voet aan de grond. Japanners roken of hun leven ervan afhangt. Liefst 328 miljard sigaretten per jaar. Dat is 2,5 pakje sigaretten per week per Japanner, alle hoogbejaarden en alle baby's meegerekend.

Het Tabaksinstituut van Japan, dat het cijfer deze week bekendmaakte, zei dat het aantal verkochte sigaretten in het afgelopen begrotingsjaar, dat in Japan eindigt op 31 maart, met twee procent was gestegen naar een record, ondanks ferme anti-rookcampagnes.

Het aantal verkochte buitenlandse sigaretten, meest Amerikaanse merken, nam toe met 6,1 procent tot 54 miljard stuks. Daarmee is het buitenlandse aandeel op de Japanse sigarettenmarkt gegroeid tot 16,5 procent.