Potjes; tubes op dieet in supermarkt

ROTTERDAM, 27 APRIL. Supermarkten moeten een boekhouding gaan aanleggen over de hoeveelheid verpakkingsmateriaal in hun schappen. Die gegevens dienen als uitgangspunt voor maatregelen om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal in de supermarkten terug te dringen.

Dat heeft de belangen-organisatie van supermarktketens, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), desgevraagd meegedeeld. De boekhouding is een uitvloeisel van het Verpakkingsconvenant dat minister Alders van milieu vorig jaar met winkeliers en fabrikanten van levensmiddelen en verpakkingen heeft gesloten. Volgens het convenant moet de hoeveelheid verpakkingsmateriaal voor het jaar 2000 drastisch worden teruggebracht. De ondertekenaars van het convenant zijn in principe verplicht de afgesproken maatregelen uit te voeren.

fOm te kunnen beoordelen hoe

veel gewicht er van de verpakkingen af moet, moeten alle artikelen in de supermarkten worden gewogen. Albert Heijn is daar al mee begonnen. Zo'n 1700 artikelen van AH gingen op de weegschaal. Behalve de consumentenverpakkingen worden ook de transportverpakkingen gewogen.

Het CBL gaat de verslaglegging coördineren. “Als elke supermarkt daar zelf een systeem voor moet opzetten, wordt het niets”, aldus en woordvoerster van het CBL. Het CBL zal op korte termijn een begin maken met het ondersteunen van de registratie bij de supermarkten.

Voor eind 1993 moet het gewicht van glazen verpakkingen voor groenten, fruit en soep met gemiddeld 7,5 procent per verpakking zijn verminderd. Voor blik geldt een reductie van 5 procent. Koffieverpakkingen moeten volgend jaar 10 procent lichter zijn dan in 1986 en theedoosjes 8 procent. Tandpastatubes moeten groter worden, zodat het gewicht met 10 procent afneemt, aldus het Verpakkingsconvenant.