Air Aruba wil garantievermogen en lijndiensten uitbreiden

HOOFDDORP, 24 APRIL. De Arubaanse luchtvaartmaatschappij Air Aruba NV, eigendom van zeventien Arubaanse en Nederlandse aandeelhouders, wil haar eigen vermogen drastisch vergroten en zal het aantal lijndiensten binnenkort uitbreiden. Dit maakte de directie gisteren tegenover deze krant bekend.

Op 15 april hebben de aandeelhouders van Air Aruba een nieuw ondernemingsplan goedgekeurd. Door een extra geldinjectie hebben de aandeelhouders er voor gezorgd dat de maatschappij voorlopig aan al haar verplichtingen kan voldoen en haar kwaliteit en serviceverlening kan verbeteren. Het ondernemingsplan is ook aan de Arubaanse regering voorgelegd. Een van de onderdelen is een verhoging van het garantievermogen, door een uitgestelde lening onder overheidsgarantie.

De Arubaanse minister van financiën, ing. Roland Laclé, zei gisteren desgevraagd dat die mogelijkheid serieus wordt overwogen. “De luchtvaart is een risicovolle onderneming, maar een belangrijk punt voor de regering is dat Air Aruba 30 procent van de toeristen die ons eiland bezoeken, vervoert. Op het ogenblik kampen ze door omstandigheden met een lage bezetting van de toestellen, maar ze moeten blijven doorvliegen om het vertrouwen te herstellen.”

Laclé doelt met die laatste opmerking op de schade die Air Aruba vorig jaar leed door het debâcle van Air Holland, de maatschappij die voor Air Aruba de vluchten tussen Amsterdam en Aruba uitvoerde. Op 1 oktober moest Air Holland surcéance van betaling aanvragen en ging vervolgens failliet. Air Aruba leed daardoor een schade van 4 miljoen gulden, zegt de verkoopmanager voor Europa, mevrouw Astrid Salas. Belangrijkste oorzaak was dat op dat moment een groot aantal vliegtickets was betaald aan Air Holland, die door Air Aruba moesten worden vergoed. Bovendien daalde het vertrouwen van de Arubaanse en Europese klanten in Air Aruba op slag. Begin oktober besloten de aandeelhouders van Air Aruba de intercontionentale lijndiensten voort te zetten. Air Aruba moest daarvoor zelf een Boeing 767 huren, bemanningen in dienst nemen en een organisatie in Nederland op poten zetten.

Air Aruba kreeg een door de Arubaanse regering gegarandeerde lening van het ambtenarenpensioenfonds op het eiland en vervolgens nog overheidsgaranties op twee commerciële leningen van elk 1 miljoen dollar. Met bijdragen van de aandeelhouders kreeg de maatschappij de beschikking over een werkkapitaal van in totaal 10 miljoen gulden. Volgens het nieuwe ondernemingsplan zou de lening van het pensioenfonds kunnen worden omgezet in een achtergestelde lening, waardoor het garantievermogen met 5 miljoen toeneemt. Verder wil de directie meer leningen aantrekken en aandelen in Air Aruba uitgeven onder beleggers en particulieren. In 5 jaar tijd wil de directie het garantievermogen opkrikken tot 20 miljoen gulden.

Air Aruba houdt er rekening mee het eerste halfjaar aanloopverliezen te zullen lijden en dat de maatschappij drie jaar nodig zal hebben om die volledig weg te werken.

De Air Aruba-directie is zeer verbolgen over publicaties die suggereren dat de maatschappij niet aan haar verplichtingen zou kunnen voldoen. De Arubaanse premier N. Oduber zou hebben gesproken over “een bodemloze put”. “Onze aandeelhouders hebben juist besloten meer geld in de onderneming te steken. De bezetting van onze toestellen is nu nog gemiddeld 63 procent. We werken er hard aan om dat te verbeteren. Vanaf 5 juni komt er weer een derde wekelijkse vlucht tussen Amsterdam en Aruba bij. We hebben 45 nieuwe stewardessen in opleiding en we willen eigen bemanningen in dienst nemen”, aldus mevrouw Salas.